... ...

آشنایی با وکیل چک برگشتی و معرفی مراحل وصول آن

  • 27 شهریور 1399
  • بروزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
  • ۲ نظر
  • 8 دقیقه
  • 6397 بازدید

ارتباط رایگان با وکیل متخصص چک به صورت تلفنی

  • راه کارهای اقدام در مورد چک متفاوت و بسته به موضوع باید بررسی شود.
  • مشاوره حقوقی رایگان با وکیل چک بهترین راهکار قبل از هر اقدامی است.
  • چک های جدید نیز نیاز به طرح و پیگیری قضایی دارند.
  • پیشنهاد ویژه » با ما تماس بگیرید ۰۹۱۰۴۷۵۹۹۹۲

با گستردگی مبادلات تجاری در دنیای امروز، استفاده از اسناد تجاری مانند سفته، چک، برات و … هم رواج روز افزونی پیدا کرده است که همین مساله ضرورت آشنایی بیشتر با مسائل حقوقی مربوط به صدور و استفاده از آن ها را ایجاب می کند. برگشت خوردن چک که یک اصطلاح بسیار رایج در میان مردم است یکی از این مسائل است که هر فردی که صاحب چک باشد تلاش می کند تا از وقوع آن جلوگیری کند. در این مقاله از گروه وکلای تهران مدافع می توانید با مفهوم برگشت خوردن چک و مراحل وصول آن آشنایی پیدا کرده و در صورت لزوم از یک وکیل چک برگشتی ماهر و مجرب در دعاوی مربوط به آن استفاده کنید.

وکیل چک برگشتی

چک برگشتی یا چک بی محل چیست؟

چک برگشت خورده یا چک بی محل یک اصطلاح رایج در میان افراد است که علاوه بر ابعاد مالی و اقتصادی دارای ابعاد حقوقی متعددی است. در ابتدا باید بدانیم به لحاظ حقوقی وقتی از برگشت خوردن یک چک صحبت می شود چه معنایی متبادر می شود؟ برگشت خوردن چک در حقوق تجارت به معنای آن است که اعتبار مالی صادر کننده چک نزد بانک محال علیه برای وصول مبلغ نوشته شده بر روی چک کافی نیست و در نتیجه تمام مبلغ چک یا بخشی از آن توسط دارنده چک وصول نمی شود. به چنین چکی در اصطلاح عامیانه چک برگشتی یا چک بی محل گفته می شود که ابعاد حقوقی و کیفری متعددی دارد و می تواند در صورت وجود شرایط ذکر شده در قانون، منجر به مجازات کیفری صادر کننده شود.

آیا شماره تلفن وکیل را جهت مشاوره رایگان میخواهید؟

شما با داشتن شماره موبایل وکیل به صورت ۲۴ ساعته در مورد این مقاله یا مقالات دیگر می توانید بدون پرداخت هزینه مشاوره حقوقی بگیرید. وکلای پایه یک متخصص ما منتظر تماس شما هستند.

مراحل وصول چک برگشتی

زمانی که دارنده چک یعنی کسی که برای اولین بار چک صادر شده را در تاریخ معین شده در آن به بانک محال علیه ارائه می دهد و مبلغ حساب جاری شخص صادر کننده برای وصول آن کافی نیست، بانک اقدام به صدور یک گواهی به نام گواهی عدم پرداخت می کند که در مراحل دیگر پیگیری چک برگشتی اهمیت بسیار زیادی دارد. البته برگشت خوردن چک، علاوه بر کافی نبودن موجودی حساب که رایج ترین دلیل محسوب می شود، می تواند به دلایل دیگری مانند مسدودی حساب، عدم رعایت برخی شرایط شکلی در صدور چک و یا دستور شخص صادر کننده مبنی بر عدم پرداخت وجه چک باشد. پس از صدور این گواهی که به صورت رسمی برگشت خوردن چک را اعلام می کند، دارنده چک می تواند به تناسب شرایط و ویژگی های چکی که برگشت خورده است، مبلغ آن را از راه های مختلفی وصول کند که در ادامه به هر یک از آن ها پرداخته می شود.

مطلب مرتبط:  الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

خدمات وکیل چک برگشتی تهران

وصول چک از طریق دادگاه حقوقی

می توان گفت وصول چک از طریق دادگاه حقوقی رایج ترین نوع وصول است زیرا در این دادگاه ها برخی شرایط ویژه ای که برای وصول چک از راه های دیگر وجود دارد، لازم نیست. بنابراین برخلاف سایر راه ها، تقریبا همه چک های برگشت خورده را می توان از این طریق وصول کرد. برای وصول چک از طریق دادگاه حقوقی، دارنده چک باید به تناسب محل وقوع چک ۱۵ روز، ۴۵ روز و یا ۴ ماه پس از تاریخ صدور چک آن را به بانک ارائه داده و در صورت عدم موجودی حساب صادر کننده، گواهی عدم پرداخت دریافت کند. پس از دریافت این گواهی، صادر کننده می تواند با تنظیم و ارسال دادخواست مطالبه وجه چک دعوای مربوطه را در دادگاه حقوقی طرح کرده و با حکم دادگاه وجه چک را وصول کند. برای نگارش این دادخواست بهتر است از یک وکیل چک برگشتی که با رویه دادگاه های حقوقی در این رابطه و نحوه استناد به قوانین مربوطه آشنایی دارند استفاده کنید. برای آشنایی با نمونه دادخواست مطالبه وجه چک می توانید مقاله تنظیم نمونه دادخواست چک برگشتی توسط وکیل متخصص چک را مطالعه کنید.

وصول چک از طریق دادگاه کیفری

برخی از چک هایی که برگشت زده می شوند در صورتی که برخی شرایط ذکر شده در قانون صدور چک را داشته باشند، چک کیفری محسوب شده و این به این معناست که می توان علیه صادر کننده این چک ها شکایت کیفری طرح کرد و او را به مجازات صدور چک بلامحل رساند. چک، در صورتی کیفری محسوب می شود که چک وعده دار، سفید امضا، مشروط و تضمینی نباشد. بنابراین چکی که یکی از این ویژگی ها را داشته باشد دیگر چک کیفری نبوده و نمی توان از راه دادگاه کیفری آن را وصول کرد. علاوه بر این، شکایت کیفری از چک بی محل دارای مهلت است و اگر دارنده چک ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک آن را به بانک ارائه ندهد و شش ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت از سوی بانک در دادگاه کیفری شکایت طرح نکند، حق شکایت کیفری او ساقط می شود. جهت تشخیص کیفری بودن چک و تنظیم شکوائیه می توانید از یک وکیل چک برگشتی ماهر و مجرب استفاده کنید. در این مقاله از گروه وکلای تهران مدافع می توانید به صورت دقیق تر با پیگیری کیفری چک بی محل آشنا شوید: مجازات صدور چک بلامحل و شرایط پیگیری کیفری آن

وصول چک از طریق اداره ثبت

یکی دیگر از راه های پیگیری و وصول چک برگشت خورده، مراجعه به اداره ثبت و وصول مبلغ چک است. این راه از وصول چک مانند روش کیفری دارای مهت شش ماهه برای برگشت زدن چک در بانک است و تنها نسبت به مسئولیت صادر کننده چک می توان آن را پیگیری کرد. بنابراین در این روش، وجه چک از بقیه مسئولین آن مانند ظهرنویس ها یا ضامن چک قابل وصول نیست.

انتظاراتی که از وکیل چک برگشتی داریم

مجازات چک بی محل یا چک پرداخت نشدنی

صدور چک بی محل در صورتی که شرایط چک کیفری وجود داشته باشد به عنوان یک جرم قابل تعقیب و مجازات است. مجازات صدور چک بی محل یا چک پرداخت نشدنی بر اساس ماده ۷ قانون صدور چک به این صورت تعیین شده است:

مطلب مرتبط:  دیه چشم و کورکردن نابینایی و یا کاهش بینایی یک یا دو چشم 1403

الف – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک کمتر از ده میلیون ریال باشد به حبس تا حداکثر سه ماه محکوم خواهد شد.

ب – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال باشد از سه ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

ج – چنانچه مبلغ مندرج در متن چک از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد به حبس از شش ماه تا یک سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم خواهد شد و در صورتی که صادر کننده چک اقدام به صدور چک‌های بلامحل نموده باشد مجموع مبالغ مندرج در متون چک‌ها ملاک عمل خواهد بود.

بنابراین بر اساس مبلغ چک، صادر کننده چک کیفری به مجازات های ذکر شده در این ماده محکوم خواهد شد. همچنین برای صدور چک و برخی جرایم مربوط به آن مقررات و اصلاحات جدیدی وضع شده است که در مقاله قانون جدید چک برگشتی می توانید آن ها را بخوانید.

وکیل چک برگشتی چه کسی است؟

تا این قسمت با معنا و مفهوم چک برگشتی، راه های وصول آن و مجازات صدور چک بی محل آشنا شدید. وکیل چک برگشتی به وکیل پایه یکی گفته می شود که به تمامی راه های وصول چک تسلط ویژه دارد و می تواند بهترین راه برای وصول چک را به تناسب هر پرونده شناسایی و ارزیابی کند. برای تنظیم دادخواست در دادگاه حقوقی و تنظیم شکوائیه در دادگاه کیفری و همچنین مراجعه به اداره ثبت برای وصول چک بهتر است از وکیل چک برگشتی استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه در فرایند دادرسی دست پیدا کنید. گروه وکلای تهران مدافع یک گروه حقوقی حرفه ای متشکل از بهترین وکلای پایه یک در تهران است که در تمامی موضوعات حقوقی از جمله وصول چک برگشت خورده می توانند به شما کمک کنند. برای بهره مندی از خدمات حقوقی گروه وکلای تهران مدافع در کوتاه ترین زمان ممکن کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چک برگشتی چیست؟

چک برگشت خورده به چکی گفته می شود که وجه مندرج در آن به دلایل گوناگون مانند کافی نبودن موجودی حساب صادر کننده چک وصول نمی شود.

گواهی عدم پرداخت چیست؟

گواهی عدم پرداخت یک گواهی ویژه است که هنگام برگشت خوردن چک به دارنده چک یعنی کسی که چک را به بانک ارائه داده است داده می شود. دریافت این گواهی در پیگیری و وصول چک از طریق راه های گوناگون اهمیت زیادی دارد.

آیا می توان از صادر کننده چک بی محل شکایت کرد؟

شکایت از صادر کننده چک برگشت خورده یا چک بی محل مشروط به این است که چک دارای شرایط چک کیفری باشد. برای مثال چک باید موعد دار، تضمینی، مشروط و سفید امضا نباشد تا بتوان نسبت به آن شکایت کرد.

هزینه وکیل چک برگشتی چقدر است؟

هزینه وکیل بر اساس فاکتورهای متعددی از جمله وجه و مبلغ درج شده در چک و همچنین راه وصول آن تعیین می شود. گروه وکلای تهران مدافع بهترین وکلای پایه یک را با بهترین هزینه در اختیار شما می گذارند.

5/5 - (7 امتیاز)
سوالات شما
۲ دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مرتضی بحری

    برای وصول چک برگشتی میبایست هزینه هایی را پرداخت حالا چکی به مبلغ ۳۵ میلیون تومان از مشتری گرفتم وبرگشت خورده اگر من با شرایطی بدی که دارم قادر به پرداخت هزینه های تمبر ودادگاه و وکیل نیستم . چگونه میتوانم طلبم را وصول نمایم لطفأ راهنمایی کنید ممنون میشوم

    1. شادی اصغری کارشناس حقوقی

      با سلام
      میتوانید از اجرای ثبت و صدور اجراییه اقدام نمایید،یا اگر از طریق دادگاه اقدام نموده اید و توان پرداخت ندارید برای پرداخت هزینه ی دادرسی دادخواست اعسار بدهید.

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵