... ...

نمونه دادخواست مطالبه سفته و نمونه لایحه مطالبه وجه سفته

  • 3 شهریور 1399
  • بروزرسانی: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
  • ۴ نظر
  • 5 دقیقه
  • 6010 بازدید

سفته یکی از اسناد تجاری مهم در عرصه معاملات و قراردادهای مختلف کاری و تجاری است که به عنوان سند ضمانت و پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سفته سندی است که بر اساس آن شخص ملزم به پرداخت مبلغ مشخص شده در تاریخی معین می‌شود. مطالبه سفته با عدم تعهد به پرداخت اجرایی می‌شود. شخص صادرکننده سفته می‌تواند با تنظیم نمونه دادخواست مطالبه سفته، نسبت به دریافت حق و حقوق خود اقدام کند.

نمونه دادخواست مطالبه سفته

نمونه دادخواست مطالبه سفته

تنظیم دادخواست با توجه به نوع پرونده متفاوت خواهد بود. با این حال نمونه‌ای کلی از این دادخواست وجود دارد که باید توسط صادرکننده سفته تکمیل شود.

در ابتدا باید مشخصات خواهان و خوانده در این فرم درج شود. اگر شما برای رسیدگی به پرونده با وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط هستید، ذکر مشخصات وکیل نیز ضرورت دارد. موضوعی که بر اساس آن سفته صادر و امضاء شده و مبلغ سفته نیز از دیگر موارد مهم در نمونه دادخواست مطالبه سفته هستند. در نهایت نیز دلایل و منضمات باید پیوست نامه دادخواست شود.

نمونه لایحه مطالبه وجه سفته

بر اساس قانون سفته، شخصی که سفته را امضاء کرده و نسبت به پرداخت مبلغی معین متعهد می‌شود، ملزم به پرداخت وجه در زمان تعیین شده است. مبلغ سفته باید به صورت دقیق نوشته شود. تاریخ صدور سفته، نام شخصی که سفته در وجه او صادر می‌شود، تاریخ مشخص شده جهت پرداخت از دیگر مواردی هستند که هنگام نوشتن سفته باید در نظر گرفته شوند. جهت اعتباربخشی به سفته صادرکننده باید سفته را مهر یا امضاء کند.

نمونه دادخواست مطالبه سفته

مؤسسه حقوقی تهران مدافع

گروه بزرگ «تهران مدافع»، متشکل از بهترین وکلای پایه یک دادگستری، آماده خدمت‌رسانی به مردم در زمینه‌های مختلف حقوقی و کیفری هستند. مؤسسه حقوقی تهران مدافع در بخش‌های متفاوتی مشغول به فعالیت است و شما می‌توانید با بهترین وکلای غرب تهران در این مجموعه آشنا شوید.

مطلب مرتبط:  تقسیم ارث مادر و شرایط تقسیم آن

انواع پرونده‌های حقوقی در این مؤسسه تحت نظارت یک وکیل متخصص و باتجربه بررسی می‌شوند. وکلای مجموعه تهران مدافع از ابتدای شکل‌گیری پرونده تا انتهای کار با شما همراه هستند. همچنین بسیاری از پرونده‌های مهم و پیچیده در کمیسیون‌های ویژه‌ای متشکل از چند وکیل زبده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در خصوص نمونه دادخواست مطالبه سفته نیز می‌توانید با اطمینان خاطر به این مؤسسه مراجعه کنید و مشاوره حقوقی سفته بگیرید. نمونه لایحه مطالبه وجه سفته توسط وکلایی متخصص و باتجربه به صورت دقیق و جامع تنظیم می‌شود. بعد از مراجعه به مجموعه تهران مدافع جهت رسیدگی به پرونده، نمونه دادخواست مطالبه سفته از طرف وکیل نوشته می‌شود. در این نامه دادخواست وکیل با داشتن وکالت از طرف خواهان، به شرح ماجرا می‌پردازد.

دادخواست مطالبه سفته

در ابتدای دادخواست باید مقصد نامه ذکر شود. به عنوان مثال در این نمونه لایحه مطالبه وجه سفته، گیرنده دادخواست، ریاست محترم شعبه دوم حقوقی دادگاه بخش چهاردانگه است.

نمونه لایحه مطالبه وجه سفته

با سلام و عرض ادب،

احتراما در خصوص پرونده به شماره ۹۷۰۵۴۶ با وکالت از خواهان موارد زیر را به استحضار می‌رساند: آقای ……… خوانده دعوی که با موکله در پاساژ ….. همکاری داشته است، بر اساس مراودات کاری که با ایشان داشته مبالغی را به موکله بدهکار می‌شود. این مبالغ به دلایل متفاوت در زمان‌های مختلف به ایشان پرداخت شده است. این مبالغ ارتباطی به دستمزد پرداخت شده که مستندات این مورد قبلا به حضورتان عرضه گردیده، ندارد.

(همان‌طور که مشاهده می‌کنید شرح جزئیات در نمونه دادخواست مطالبه سفته اهمیت بسیاری دارد. در واقع درج دقیق اطلاعات باعث می‌شود تا نامه دادخواست به شکلی واضح، موضوع مورد بحث را بیان کند.) در ادامه وکیل به شرح جزئیات بیشتری از پرونده می‌پردازد.

خوانده محترم در پاساژ و مغازه‌های محل کار اجناسی را به صورت نسیه دریافت کرده ولیکن در موعد مقرر حساب مغازه‌داران را تسویه نکرده است. مغازه‌داران به سبب اعتبار و آشنایی با موکله اجناس را به صورت نسیه به خوانده داده بودند.

مطلب مرتبط:  برای شکایت چک برگشتی به کجا مراجعه کنیم؟

در این خصوص یک استشهادیه تنظیم گردیده که مغازه‌داران بر صحت این مطلب گواهی داده و حاضر به شهادت دادن هستند. مقرر می‌شود که آقای ……. بابت بدهی خود سفته بدهد. دادخواست مطالبه وجه سفته فی الحال خوانده با امضای یک فقره سفته متعهد شده است که مبلغ ………. ریال را به موکل پرداخت کند. با این حال خوانده هیچ تلاشی برای پرداخت بدهی خود نکرده است.

در نهایت نیز وکیل با استناد به مواد قانونی مربوط به قوانین تجارت درخواست صدور رأی جهت محکومیت خوانده را دارد. در انتهای متن دادخواست نیز وکیل نام خود و موکل را درج می‌کند.

برگ دادخواست

در برگ دادخواست به دادگاه ابتدا باید مشخصات کامل خواهان، خوانده و وکیل ذکر شود. در ادامه موضوع مورد بحث که به سبب آن سفته صادر شده و مبلغ دقیق سفته درج می‌شود. پیوست کردن دلایل و منضمات دادخواست اهمیت بسیاری داشته و به عنوان مدرک در پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد. مهمترین بخش نیز شرح دادخواست است که می‌توانید برای تنظیم نمونه دادخواست مطالبه سفته به وکلای مؤسسه حقوقی تهران مدافع مراجعه کنید.

مطالبه سفته

سوالات متداول

  1. منظور از منضمات دادخواست چیست؟

فتوکپی سفته یا واخواست نامه از منضمات دادخواست مطالبه سفته هستند.

  1. مهمترین مدرک در مطالبه سفته چیست؟

برای رسیدگی به پرونده مطالبه سفته، تنظیم دادخواست و ارائه آن به دادگاه ضرورت دارد.

  1. واخواست چیست؟ برگه واخواست در چند نسخه تنظیم می‌شود؟

به اقداماتی که بر روی سفته در صورت عدم وصول وجه سفته اعمال می‌شود، واخواست می‌گویند. برگه واخواست باید در سه نسخه تنظیم شده و به رونوشت سفته ضمیمه شود.

  1. منظور از سفته ظهرنویسی شده چیست؟

سفته‌ای که به دست افراد زیادی پشت‌نویسی شده باشد. بر این اساس تمام افرادی که سفته را پشت‌نویسی کرده‌اند، در صورت مراجعه خواهان و مطالبه مبلغ سفته، ملزم به پرداخت آن هستند.

4.7/5 - (3 امتیاز)
سوالات شما
۴ دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شهدی

    آیا شرکت بنده میتواند مزایای که مال خودش می باشد و با موافقت مدیریت عامل به پرسنل خودش می دهد نه آنکه در قرارداد یا حکم کارگزینی آمده است را بابت مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت که نامه به شرکت دادن به زوجه ندهد و کامل به کارمند خود پرداخت کند چون این مزایا اختیارش دست خودش است و بابت عدم پرداخت به پرسنل در حالت عادی هیچ مرجعی نمی تواند این مزایا را از شرکت طلب کند،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام

      اگر پرداخت‌های مورد سوال شما به عنوان هدیه و خارج از روابط کارگر و کارفرمایی باشد، پاسخ سوال شما مثبت است.

  2. توانا

    با سلام

    هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام

      جهت دریافت اطلاعات کامل در رابطه با نحوه اخذ طلاق توافقی، میزان هزینه و مدت زمان صدور رای با شماره ۰۹۰۵۶۵۵۱۲۷۷ تماس بگیرید.

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵