... ...

وکیل اداره کار متخصص در امور کارگر و کارفرما همراه با مشاوره

  • 6 شهریور 1399
  • بروزرسانی: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۴۶ نظر
  • 21 دقیقه
  • 18181 بازدید

مشاوره کاملا رایگان با وکیل متخصص اداره کار

  • تنظیم قراردادهای کارگر و کارفرما با تضمین کیفیت قرارداد
  • مشاوره تخصصی اداره کار با جناب آقای سروش منفرد کارشناس ارشد حقوقی و کارشناس تخصصی روابط کار
  • عضو هیئت رسیدگی تشخیص با بیش از ۶٠٠ پرونده موفق روابط کار
  • شماره تماس ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵ و ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴

راه گرفتن مشاوره رایگان با وکیل اداره کار در موسسه حقوقی تهران مدافع فراهم گردیده و کافیست با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان با یکی از بهترین وکلای مدنی کارگر و کارفرما در تهران جناب آقای سروش حسن منفرد بهره مند شوید.

در زیر یکی از مقالات ایشان نیز آمده که در صورت هرگونه ابهام و یا نیاز به مشاوره میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید و مشاوره رایگان بگیرید.

در شرایط کنونی با یک نوبت مراجعه به ادارات کار و بررسی میدانی به این نتیجه خواهیم رسید موضوع تسویه حساب فرمایان با کارگران از موارد متعدد مراجعه و رسیدگی در هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار میباشد. غالبا عدم اطلاع کارفرمایان از شرایط قانونی تسویه حساب و عدم رعایت دادنامه های دیوان عدالت اداری و رویه و رسیدگی پرونده های اداره کار، و یا عدم آشنایی کارگر با حقوق قانونی خود موجب بروز اختلاف و در نهایت طرح شکایت به طرفیت کارفرما می شود.
گروه وکلای تهران مدافع در راستای تکمیل کادر خود در استفاده از وکلای مجرب و تخصصی در هر زمینه( کیفری و حقوقی خانواده و غیره) در موضوع اداره کار نیز ضمن استفاده از وکلای مدنی و نمایندگان حقوقی اقدام به ارائه مشاوره حقوقی رایگان اداره کار، مشاوره تخصصی اداره کار ،مشاوره تنظیم قرارداد کار و قبول وکالت مدنی کارگر و کارفرما در پرونده های مطروحه می نماید

در ادامه چند نمونه از موارد رایج که موجب اشتباه در تسویه حساب کارفرما با کارگر می گردد و سبب محکومیت کارفرما میشود را بررسی می نماییم

سند تسویه حساب:برخی از کارفرمایان تصور دارند صرفاً در صورت داشتن برگ سند تسویه حساب امضا شده توسط کارگر می توانند تسویه مطالبات و عدم طلب کارگر را اثبات نمایند. در حالی که این تصور رایج بر اساس دادنامه ۲۰-۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری اشتباه بوده و ارائه سند تسویه حساب به تنهایی دلیل بر احراز تسویه مطالبات نمی باشد، بلکه ارائه این سند لازم است همراه با سند مالی پرداخت صورت گیرد. یعنی حتماً یا چک تحویلی به کارگر یا فیش های واریز به حساب کارگر لازم است تا سند تسویه کارگر معتبر تلقی شده و قابلیت استناد داشته باشد.

در صورت تمایل به تنظیم رسیور خرید تسویه حساب و یا تنظیم قراردادهای کار با وکیل مدنی و روابط کار آقای سروش منفرد تماس فرمایید

ترک کار کارگر یا قصور در انجام وظایف محوله

برخی از کارفرمایان بر این باورند در صورتی که کارگر اقدام به ترک کار نماید و یا وظایف خود را به نحو احسن انجام ندهد یا ناقص انجام دهد،مستحق دریافت حقوق پایان کار خود نخواهد بود.

این تصور اشتباه و منسوخ شده می باشد. بدین صورت که در صورتی که کارگر ترک کار نماید تا روزی که کارکرد داشته است از حقوق قانونی خود بهره مند خواهد بود. شایان ذکر است ترک کار یا قصور در انجام وظایف محوله در صورت اثبات می تواند مبنای اخراج موجه کارگر و ختم همکاری با وی قرار گیرد و همچنین امکان پیگیری در مراجع قضایی و مطالبه خسارت ناشی از ترک کار یا قصور را خواهد داشت.اما دلیل موجه عدم پرداخت مطالبات پایان کار کارگر نخواهد بود.

فقدان قرارداد کار

یک تصور رایج و البته اشتباه دیگر که می تواند موجب عدم تسویه حساب سنوات و عیدی و ذخیره مرخصی کارگر گردد تصور فقدان مسئولیت در صورت فقدان قرارداد کار می باشد. لازم به ذکر است با احراز رابطه کارگری و کارفرمایی کلیه حقوق مندرج در قانون کار از قبیل سنوات و عیدی بیمه مرخصی و غیره به کارگر تعلق خواهد گرفت و قرارداد کار صرفا یکی از راههای اثبات رابطه کار می باشد. در حالی که قانون کار ادله اثبات دیگری را نیز در این خصوص مطرح نموده است که اگر قرارداد نیز موجود نباشد ولی از دیگر ادله بتوان رابطه کارگری و کارفرمایی را احراز نمود کلیه مطالبات قانون کاری به کارگر تعلق گرفته و این جهت فقدان قرارداد کار به ضرر دوچندان کارفرما تبدیل خواهد شد

لذا با توجه به کلیه موارد برشمرده شده که فقط تعدادی از موضوعات رسیدگی اختلاف کارگر و کارفرما میباشند،در شرایط کلی به کارفرمایان محترم پیشنهاد می گردد قبل از هر اقدامی و یا در صورت طرح پرونده قبل از حضور در جلسات رسیدگی از مشاوره رایگان اداره کار و یا خدمات وکیل مدنی متخصص اداره کار استفاده نمایند تا با استفاده از تجربه علمی از بروز خسارات متعدد جلوگیری به عمل آوردند

بهترین وکیل اداره کار

در زیر ویدیویی از آقای سروش حسن منفرد یکی از بهترین وکلای مدنی روابط کار بارگزاری شده که پیشنهاد می کنیم حتماً ببینید و در صورت نیاز به مشاوره تلفنی با ایشان با شماره ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵  یا ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ تماس بگیرید.

کارفرمایان و کارگران گرامی پیشنهاد میکنیم درمورد قراردادها و مسایل امور کارحتماً ویدیو زیر را مشاهده کنید

وکیل اداره کار کیست؟

وکیل اداره کار شخصی است که با داشتن پروانه وکالت پایه یک دادگستری در خصوص دعاوی و اختلافات میان کارگر و کارفرما مثل قرارداد کار، مزد و حقوق، بیمه و بازنشستگی، سنوات، عیدی و… دارای مطالعه و تخصص است. وکیل متخصص اداره کار باید علاوه مطالعه و دارای تجربه و سابقه کار نسبتا طولانی و موفق باشد و با انواع دعاوی و رویه  و آئین دادرسی هیئت های رسیدگی اداره کار مثل هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف مسلط باشد. همچنین یک وکیل اداره کار خوب باید با قوانین، مقررات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری نیز آشنایی داشته باشد تا در صورت لزوم بتواند اقدام به طرح دعوا رو اعتراض به آراء هیئت های رسیدگی اداره کار در دیوان عدالت اداری نماید.

چرا به وکیل اداره کار نیاز داریم؟

قانون کار و قوانین و مقررات مربوط به روابط میان کارگر و کارفرما با توجه به ماهیت آنها و تغییرات شرایط اقتصادی مدام دستخوش تغییر و تحول می شوند. دولت به صورت مداوم جهت تنظیم این روابط و حمایت از کارگران یا کارفرمایان در شرایط مختلف اقدام به صدور بخشنامه ها و آئین نامه های مختلف می نماید. قطعا تسلط بر همه این قوانین و مقررات که بسیار متنوع و متعدد نیز می باشند حتی از توان یک وکیل دادگستری که به صورت تخصصی در زمینه روابط کارگر و کارفرما و قوانین کار و بیمه مطالعه و ممارست نداشته نیز خارج است چه برسد به کارگر یا کارفرمایی که بنابر اقتضائات زندگی امروز فرصت مطالعه و دقت در این قوانین را ندارند.

این موضوع برای کارفرمایان اهمیت بیشتری دارد. چه بسا کارفرماهایی بوده اند که به سبب جریمه های سنگین ناشی از عدم اطلاع از قوانین و مقررات کار و به خصوص مقررات مربوط به بیمه کارگران متحمل خسارات و جریمه های سنگین از سوی مراجع قانونی شده اند و همین موضوع در ابتدای کار موجبات شکست کسب و کار نوپا یا حتی با سابقه آنها را فراهم نموده باشد. مسائلی مثل انعقاد قرارداد کار و یا تسویه حساب با کارگران و یا حقوق بیمه ای آنها چنان ریز و دقیق است که نیاز مبرم به مشاوره حقوقی با وکیل قانون کار بیش از پیش نمایان می سازد.

کارگران نیز برای اینکه متحمل خسارات مختلف نشوند و از حقوق خود آگاهی کافی و دقیق داشته باشند بهتر است قبل از انعقاد قرارداد کار با یک وکیل اداره کار خوب مشورت نمایند و برای امضای قرارداد، دادن سفته ضمانت حسن انجام کار، امضای سایر اسناد جهت استخدام و… با وکیل اداره کار مشورت نمایند و چنانچه با اخراج، استعفا و… نیز ماجه شدند بهتر است برای دفاع حقوق خود از یک وکیل متخصص اداره کار کمک بگیرند.

گروه وکلای تهران مدافع بهترین وکلای اداره کار در تهران و کرج را برای شما مراجعین محترم گرد هم آورده تا بتوانید با خیالی آسوده وکیل متخصص برای پرونده خود را بیابید. با ما تماس بگیرید و مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنید.

« ۰۲۱۹۱۰۰۱۳۱۲ »

وکیل متخصص اداره کار

ویژگی های وکیل متخصص اداره کار

تخصص

وکیل اداره کار یک تخصص ویژه و منحصر به فرد است. زیرا در دانشگاه و در دوران تحصیل به مسائل حقوق کار به صورت خیلی محدود و در حد تدریس کلیات پرداخته می شود. در واقع تنها ۲ واحد درس در دوره لیسانس حقوق به حقوق کار تعلق دارد و از سوی دیگر در آزمون وکالت نیز حقوق کار به هیچ وجه جزو منابع مطالعه وکلا نیست. به عبارت دیگر یک وکیل متخصص اداره کار باید با علاقه و مطالعه شخصی بر این علم تسلط پیدا کرده و  در آن دارای تخصص شود.

مطلب مرتبط:  نحوه محاسبه عیدی سال 1403 برای یک سال یا کمتر از آن همراه با نحوه محاسبه سنوات

پس یک وکیل قانون کار متخصص باید بعد از طی مراحل تحصیل و قبولی در آزمون وکالت و طی دوران کارآموزی با علاقه و اشتیاق به دنبال مطالعه قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی رفته و مهارت حضور در پرونده های اداره کار را کسب نماید.

به روز بودن

قوانین و مقررات کار همواره در حال تغییر و تحول هستند. وکیلی در حوزه روابط کارگر و کارفرما قابل اعتماد است که اطلاعات و دانش خود را مدام به روز نگه  می دارد و همیشه در حال مطالعه، پیگیری و بررسی قوانین و مصوبات جدید از جمله بخشنامه های حقوق و دستمزد، جداول سطوح مزدی، عیدی، سنوات، بیمه و تامین اجتماعی، مرخصی، مشاغل سخت و زیان آور و… باشد و همیشه اخبار مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیئت دولت را پیگیری نماید تا از آخرین بخشنامه ها و تصویب نامه ها و… مطلع شود تا از ورود هرگونه خسارت کارگران یا کرفرمایانی که به او مراجعه می کنند، جلوگیری نماید.

تعهد

وکیل خوب باید نسبت به موکل خود متعهد باشد. بارها مشاهده شده که وکلا با تبانی با طرف شکایت موکل خود عمدا باعث شکست موکل در پرونده شده اند. باید قبل از قرارداد با وکیل حتما به طریقی از او مطمئن شد و با با اعتماد و اطمینان کار را به او سپرد. اما این اطمینان را چگونه می شود کسب کرد؟

بهتر است برای اینکه بتوانیم از این امرمطمئن شویم مسئولیت انتخاب یک وکیل متعهد و قابل اعتماد را به یک موسسه حقوقی خوشنام و با سابقه بسپاریم. موسسه حقوقی تهران مدافع با انتخاب دقیق و نظارت مستمر بر عملکرد وکلای خود این اطمینان را به مراجعین خود می دهد که بهترین و متعهدترین وکیل را در تهران وکرج معرفی خواهد نمود.

آیا شماره تلفن وکیل را جهت مشاوره رایگان میخواهید؟

شما با داشتن شماره موبایل وکیل به صورت ۲۴ ساعته در مورد این مقاله یا مقالات دیگر می توانید بدون پرداخت هزینه مشاوره حقوقی بگیرید. وکلای پایه یک متخصص ما منتظر تماس شما هستند.

وقت شناسی

بسیاری از اقدامات و طرح برخی دعاوی یک ظرف زمانی مشخص دارند و کارفرما یا کارگر فرصت محدودی جهت بهره مندی از برخی قوانین و مقررات دارند. وکیل باید در این موارد به موقع اقدامات لازم را تدارک ببنید و برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق موکل خود و یا پیشگیری از ایراد خسارت به موکل به سرعت اقدام کند. یا حتی دیر اقدام کردن در برخی موارد می تواند شرایط را علیه موکل تغییر دهد و او را به جای شاکی در جایگاه دفاع قرار دهد که چندان مطلوب به نظر نمی رسد.

از سوی دیگر وکیل باید مواعد دادگاه را به دقت بداند و سر موعد مقرر اقدامات را انجام دهد. به عناون مثال باید در فرصت مقرر تجدید نظر به رای هیئت تشخیص یا حل اختلاف اعتراض نماید تا فرصت اعتراض را از دست ندهد و بتواند موکل خود ر به حقوق قانونی خود برساند.

پیگیری

بسیاری از امور صرفا با پیگیری مداوم وکیل حتی قبل از جلسه دادگاه به نتیجه می رسد. تامین مدارک و دلایل کافی برای اقدام حقوقی و مراجعه مکرر به دادگاه و سایر ادارات دولتی و غیر دولتی برای احقاق حقوق موکل بیش از جلسه دادگاه اهمیت دارد و پیگیری مرتب و منظم وکیل می تواند سخت ترین پرونده ها را به نفع موکل تمام کند

در دسترس بودن

وکیل باید همیشه در دسترس موکل باشد. اما یکی از مهم ترین مشکلاتی که موکل ها با وکیل خود دارند این است که پس از انعقاد قرارداد وکالت کمتر به وکیل خود دسترسی دارند و وکیل نیز کمتر به موکل گزارش می دهد. اما وکلای تهران مدافع به  صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته پاسخگو و در دسترس موکل خود هستند. پشتیبانی همیشگی موسسه تهران مدافع همواره همراه موکلین و مراجعین می باشد.

چطور یک وکیل اداره کار خوب پیدا کنیم؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم تخصص در حوزه حقوق کار در دانشگاه ها تدریس نمی شود و جزو دروس و مواد امتحانی آزمون وکالت نیز نمی باشد. وکیل متخصص اداره کار باید با تلاش و پشت کار و مطالعه مداوم خود این تخصص را کسب کند. از سوی دیگر گفتیم یک وکیل خوب باید دارای سابقه کار موفق و قابل قبول و ویژگی های دیگری از جمله تخصص، تجربه، وقت شناسی، پیگیری و… را داشته باشد.

احراز تمامی این صفات و ویژگی ها توسط یک موکل که تا به حال وکیل نداشته است چگونه صورت می تواند انجام شود، اصلا آیا موکل می تواند این موارد را متوجه شود؟

قطعا احراز تمامی این صفات توسط مراجع محترمی که از اطلاعات حقوقی محدودی برخوردار است و اطلاعی نیز از سابقه و موفقیت های یک وکیل ندارد بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن است. بهتر است انتخاب یک وکیل متخصص، متعهد و با سابقه را به یک موسسه حقوقی معتبر و و با سابقه بسپارید. با تهران مدافع تماس بگیرید و با بهترین وکیل اداره کار تهران، مشاوره حقوقی وزارت کار رایگان داشته باشید.

مراجع مربوط به دعاوی کارگر و کارفرما

اداره کار یکی زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. این اداره وظیفه دارد که به اختلافات میان کارگر و کارفرما رسیدگی کند و از حجم دعاوی مطرح شده در قوه قضائیه بکاهد. در واقع مراجع رسیدگی به اختلافات در اداره کار به نوعی مراجع شبه قضایی محسوب می شوند و از این رو باید رسیدگی در آنها چند مرحله ای بوده و قابل اعتراض در مراجع دادگستری نیز باشد. از این رو در دعاوی کار ۳ مرحله پیش بینی شده است. رسیدگی در هیأت تشخیص ، رسیدگی در هیأت حل اختلاف و رسیدگی شکلی در دیوان عدالت اداری. در ادامه هر یک را شرح خواهیم داد.

هیأت تشخیص اداره کار

کارگران و کارفرمایان محترم جهت طرح شکایت درباره مساائلی که در صلاحیت اداره کار می باشد مثل اخراج یا بازگشت به کار کارگر، حق السعی، عیدی، سنوات و… باید ابتدا در هیأت های تشخیص اداره کار اقدام به طرح شکایت نمایند. هیأت تشخیص در واقع نقش مرجع بدوی رسیدگی به شکایات ناشی از قانون کار است. این هیئت که یک مرجع شبه قضایی است طبق ماده  ۱۵۸ قانون کار با ترکیب زیر تشکیل می شود:

  1. یک نماینده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
  2. یک نماینده از کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان.
  3. یک نماینده از مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمن های صنفی کارفرمایان.

جلسات هیأت تشخیص باید با حضور هر سه نماینده تشکیل شود. ریاست جلسات رسیدگی با نماینده وزارت کار است. تصمیم گیری در این هیأت ها هم به اتفاق یا به اکثریت آرا باید صورت گیرد.

باید توجه داشته باشید که دعوت از طرفین دعوی یعنی کارگر و کارفرما حداقل برای یک نوبت حتما الزامی است . هیأت تشخیص بدون دعوت از طرفین و به صورت غیر حضوری حق رسیدگی به شکایات را ندارد. البته حضور نداشتن یکی از طرفین دعوا مانع از رسیدگی و صدور رای نیست و هیأت می تواند در صورت غیبت یک از طرفین اقدام به صدور رای نماید.

مشاوره حقوقی اداره کار رایگان

هیأت حل اختلاف اداره کار

برای اینکه به حقوق هیچ شخصی تعدی صورت نگیرد تقریبا هیچ دعوایی به صورت یک مرحله ای مورد رسیدگی قرار نمی گیرد و حق اعتراض و تجدید نظر خواهی از آراء مراجع بدوی در تمامی انواع دعاوی پیش بینی شده است. در قانون کار هم به همین صورت است. برای اعتراض به آراء هیأت های تشخیص اداره کار که کار رسیدگی بدوی به شکایات را انجام می دهند هیأت دیگری به نام هیأت حل اختلاف در ادارات کار پیش بینی شده اند که به اعتراضات ناشی از آراء هیأت های تشخیص رسیدگی می نمایند. ترکیب هیأت حل اختلاف از قرار زیر است:

  1. سه نفر نماینده کارگران به انتخاب انجمن ها یا تشکل های کارگری استان.
  2. سه نفر نماینده کارفرمایان به انتخاب انجمن ها یا تشکل های کارفرمایان استان.
  3. سه نفر نماینده دولت شامل مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، فرماندار و رئیس دادگستری محل یا نمایندگان آنها

جلسات این هیأت با حضور حداقل ۷ نفر رسمیت می یابد . هیأت حل اختلاف با اکثریت ۵ نفری می توانند اقدام به صدور رای نمایند. هیأت می تواند برای تصمیم گیری بهتر هر زمان که بخواهد از کارشناسان متخصص و صاحب نظر برای کسب نظر و مشورت تخصصی دعوت به عمل آورد.

مطلب مرتبط:  آیا بیمه نکردن کارگران جرم است؟

باید دانست که آراء صادره از هیأت های حل اختلاف قانون کار قطعی و لازم الاجرا است. البته می توان از حیث رعایت قوانین و مقررات شکلی در دیوان عدالت اداری اقدام به طرح شکایت نمود اما این موضوع در قطعی بودن آراء این هیأت اشکالی ایجا نمی کند.

دیوان عدالت اداری

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم هیأت های تشخیص و حل اختلاف قانون کار مراجعی شبه قضایی هستند و تصمیم آنها ماهیت قضایی ندارد. از آنجا که مراجع مذکور مراجعی اداری محسوب می شوند و فلسفه تشکیل آنها کاهش دعاوی قوه قضاییه است باید امکان نظارت قضایی بر اعمال و تصمیمات ادارات در قوانین پیش بینی شده باشد. از این رو برای جلوگیری از تعدیات مراجع اداری نسبت به حقوق افراد دیوان عدالت اداری جهت اعمال نظارت قضایی برا اعمال هیأت های مذکور پیش بینی شده است. البته دیوان عدالت اداری در خصوص اعتراض به آراء صادره از هیأت های حل اختلاف تنها از حیث شکلی رسیدگی می نماید و وارد ماهیت دعوا نمی شود.

پس چنانچه افراد مدعی این هستند که قوانین و مقررات شکلی و رویه ای مثل عدم ابلاغ قانونی و صحیح، عدم تشکیل جلسات هیأت یا تشکیل جلسات یا صدور رای بدون توجه به نصاب های قانونی و… رعایت نشده اند می توانند با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری رسیدگی دوباره نسبت به احقاق حق خود اقدام نمایند.

مشاوره رایگان تلفنی قانون کار

انواع شکایت کارفرما از کارگر

برخی اوقات کارفرما نیاز دارد که از کارگر شکایت نماید. این طرح شکایت ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله ترک کار بدون دلیل، غیب یا تاخیر غیر موجه، ایراد خسارت به اموال و سرمایه های کارفرما، عدم رعایت مقررات و آئین نامه های انضباطی و…

در این موارد حسب مورد کارفرما می تواند به مراجع با مراجعه به مراجع صالح از جمله مراجع حل اختلاف قانون کار، دادگاه حقوقی بابت خسارات یا دادگاه کیفری بابت ارتکاب جرائم توسط کارگر مراجعه کند. برخی از مهم ترین و رایج ترین موارد شکایت کارفرما از کارگر که معمولا در مراجع مذکور ثبت می شوند عبارت است از:

ترک کار

ترک کار بدون دلیل و بدون اطلاع کارفرما توسط کارگر نه تنها عملی خلاف قوانین است بلکه عملی غیر اخلاقی است که می تواند خسارات جبران ناپذیری را به کارفرما وارد نماید و عملا موجب از بین رفتن سرمایه ها و توقف فعالیت کارفرما شود. از این رو قانون کار برای کارگری که دیگر قصد ادامه همکاری با کارفرما را ندارد امکان استعفا را پیش بینی نموده و به کارفرما این امکان را داده است که تا یک ماه از حضور کارگر استفاده کند تا بتواند برای او جایگزینی مناسب بیابد. یعنی چنانچه کارفرما با استعفای کارگر موافق نباشد کارگر موظف است تا یک ماه به کار خود ادامه دهد تا کارفرما بتواند شخص مناسبی را جایگزین او نماید.

در هر صورت ترک کار عملی خلاف قانون است و کارفرما می تواند از کارگری که ترک کار کرده شکایت کند و علاوه بر مطالبه خسارات وارده برخی از حقوق قانونی او را نپردازد.

مطالبه خسارت

برخی کارگران ممکن است به هر دلیلی اقدام به ایراد خسارت به صورت عمدی یا غیر عمدی به کارفرما نماید. در این صورت کارفرما می تواند کلیه خسارات وارده را که منتسب به کارگر می باشد را از طریق دادگاه حقوقی از وی مطالبه کند. البته چنانچه خسارات وارده ناشی از جرمی مثل تخریب یا سرقت باشد کارفرما می تواند ضمن شکایت کیفری ضرر و زیان ناشی از جرم را نیز از دادگاه کیفری محل مطالبه نماید. در هر صورت شکایت مطالبه خسارت یکی از رایج ترین دعاوی طرح شده توسط کارفرماها می باشد.

غیبت یا تاخیر غیر موجه

چنانچه کارگر بدون دلیل موجه و بدون هماهنگی قبلی و اخذ مرخصی از کارفرما اقدام به غیبت غیر موجه یا تاخیر بدون دلیل نماید ابتدا باید کارفرما به صورت کتبی به او در این خصوص اخطار نماید و سپس اقدام با کسب نظر شورای اسلامی کار اقدام به اخراج کارگر نماید. در این صورت می تواند در هیأت های تشخیص و حل اختلاف قانون کار نیز اقدام به طرح شکایت از کارگر نماید و رای به اخراج یا فسخ قرارداد کار بگیرد.

وکیل اداره کار

انواع شکایت کارگر از صاحبکار

تنوع شکایات کارگر از کارفرما بسیار بیشتر است زیرا حقوقی که قانون برای کارگران در نظر گرفته است در مقایسه با حقوق کارفرماها بسیار بیشتر و متنوع تر است.

مطالبه حق السعی ( حقوق )

بسیار مشاهده شده که کارفرماها از پرداخت به موقع حقوق کارگر خودداری می کنند. یا حق السعی و مزد او را کمتر از حداقل قانونی می پردازند یا حتی بعد از استعفا و خروج کارگر مزد ماه های آخر فعالیت او را نمی پردازند. در این موارد کارگر می تواند به اداره کار محل مراجعه کند و با شکایت از کارفرما حقوق و حق السعی خود را طبق قانون دریافت نماید. این دعوا تقربا رایج ترین دعوایی است که توسط کارگران علیه کارفرما طرح می شود.

عدم واریز حق بیمه

کارفرما موظف است هر ماه با کسر حق بیمه از حقوق کارگر و اضافه کردن سهم کارفرما به آن حق بیمه تامین اجتماعی را برای کارگر واریز نماید و او را بیمه کند. این موضوع یک تکلیف قانونی است و حتی با رضایت کارگر نیز کارفرما حق ندارد کارگر را بیمه نکند. این حق بیمه نیز باید با توجه به میزان درآمد و حق السعی کارگر محاسبه و واریز شود. چنانچه کارفرما کارگر را از روز اول کار تا روز آخری که با او همکاری می کند بیمه نکند یا حق بیمه را کمتر از درآمد کارگر اعلام و پرداخت کند کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند. این شکایت هم جزو شکایات رایج کارگران از کارفرماها می باشد.

مطالبه عیدی و سنوات

عیدی و سنوات کارگر نیز یکی از مهم ترین حقوق قانونی اوست. عیدی مبلغی است که همه ساله توسط دولت اعلام می شود و کارفرما موظف به پرداخت آن به کارگر می باشد. چنانچه کارگری کمتر از یک سال هم کار کرده باشد باید به تناسب مدت کارکرد او عیدی محاسبه شده و پرداخت شود.

سنوات نیز به کارگری تعلق می گیرد که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشد. سنوات به هر سال یک حقوق باید به کارگر پرداخت شود و چنانچه کارگر قبل از پایان سال نیز از همکاری با کارفرما خودداری کند باید به نسبت مدت فعالیت و همکاری سنوات او محاسبه و پرداخت شود.

حوادث ناشی از کار

در کارگاه های مختلف ممکن است حوادث مختلفی برای کارگران پیش بیاید. اگر چنانچه از ای حوادث خسارت مالی یا جانی به کارگر وارد شود به خصوص در صورتی که مقررات ایمنی و بهداشتی توسط کارفرما رعایت نشده باشد کارگر می تواند از کارفرما شکایت کرده و کلیه خسارات و دیه خود را از کارفرما مطالبه نماید. برای آشنایی با این موضوع و مقررات مربوط به آن  می تواند مقاله حادثه ناشی از کار را مطالعه نمایید.

بازگشت به کار

چنانچه کارگر بدون دلیل موجه و بدون رعایت تشریفات قانونی از جمله اخذ موافقت از شورای اسلامی کار اخراج شود کارگر می تواند از کارفرمای خود شکایت کند. در این موارد چنانچه کارفرما بدون دلیل موجه و به صورت غیر قانونی اقدام به اخراج کارگر نموده باشد یا تشریفات قانونی اخراج را رعایت نکرده باشد موظف است کارگر را به کار خود برگرداند. کارگر در این موارد می توانند اقدام به طرح شکایت در اداره کار محل نموده و حکم بازگشت به کار بگیرند.

هزینه وکیل اداره کار چقدر است؟

هزینه وکیل اداره کار چندان هزینه های سنگینی به خصوص برای کارگرانی که حقوق آنها تضییع شده است در بر ندارد. اما نمی توان هزینه مشخصی برای آن در نظر گرفت و اصولا با بررسی پرونده و میزان پیچیدگی آن و همچنین میزان مطالبات موکل به صورت توافقی با وکیل مشخص می شود.

برای مشخص شدن هزینه و حق الوکاله می توانید با تهران مدافع تماس بگیرید و به صورت رایگان از وکیل اداره کار مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

مشاوره حقوقی قانون کار

بسیاری از امور مراجعین محترم صرفا با یک مشاوره ساده قابل حل است. شما می توانید با تهران مدافع تماس بگیرید و با وکیل متخصص اداره کار به صورت مشاوره تلفنی رایگان داشته باشید یا از طریق اپلیکیشن واتساپ با وکیل اداره کار چت رایگان داشته باشید. چنانچه مشکل شما بر طرف نشود یا نیاز به مطالعه مدارک وجود داشته می توانید از خدمات مشاوره حضوری یا آنلاین با مشورت وکیل برخوردار شوید.

با موسسه حقوقی تهران مدافع تماس بگیرید و مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنید. « ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ »

4.6/5 - (11 امتیاز)
سوالات شما
۱۴۶ دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Cecila

    Hello too every single one, it’s geuinely a pleasaqnt ffor mme to payy a quiick vvisit
    this web site, it consists of priceless Information.

    my web-site :: movies

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      Hello mr
      Where are you frome?
      Whats your problem?

  2. هرمان

    سلام
    با تشکر از زحمات گروه حقوقی عدالت افزا

    پدر من فوت شده برادرم ۱۰ سالی هست که بدون اجاره نامه بدون پرداخت هیچ اجاره ای به مادرم زمین کشاورزی را در اختیار خودش گرفته درضمن حصر وراثت نشده و یا تقسیم نشده زمین

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام

      مادر شما و یا هر کدام از وراث دیگر که در زمین سهم دارند، می‌توانند مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف را بنمایند.
      به شما پیشنهاد می‌شود ابتدا یک اظهارنامه به طرفیت برادرتان ارسال نمایید و از وی بخواهید ضمن خاتمه به تصرف، اجرت‌المثل ایام تصرف را پرداخت نماید.
      متعاقب آن نسبت به انحصار وراثت و پس از آن طرح دعوی مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف اقدام نمایید.

  3. محمد دلداری

    سلام علیکم چندی پیش باتفاق خانمم و پسرم شب ساعت ۱۱ بود رفتم خانه دخترم‌ در طبقه زیرین یگ مرد میانسال مجرد زندگی میکند دامادمان با دریل داشت یگ پیچ تابلو بغل دیوار خانه اش را سفت میکرد که یکمرتبه دیدم همسایه زیرین‌ آمد راه پله و شروع به فحاشی و توهین کرد و دخترم‌ به ایشان گفت آقا کار ما تمام شد خلاصه دامادمان رفت گفت آقا حرف زشت نزن کار ما تمام شد که حمله کرد و شروع به کتک کاری خلاصه من و خانم رفتم دامادمان را آوردم که اتفاق بدی نیفتد و همسایه رویرو که زن و مرد پیری هستند هم امد و نگداشت دعوا شود و همسایه زیرین بلافاصله زنگ زد و ۱۱۰ آمد و جلو درب خانه اش هر چه او گفت صورتجلسه کرد اما حرفی از حمله من و دخترم‌ نزد ضمنا تهدید می کرد که بلائی به سرت بیاورم که از این خانه بروی و ۱۱۰ این تهدید را صورتجلسه کرد و نهایت رفته برای من و دختر و دامادم شکایت کرده که اینها مرا کتک زدن و ورود به عنف کردن و من رفتم شورای حل اختلاف و کل اتهامات را رد کردم و امروز از بازپرسی مرا خواستند و گفتن که برای من شکایت ورود به عنف کرده و برای دامادم نیز ضرب و جرح و تخریب و ورود به عنف و دو نفر شاهد آورده که اصلا حضور نداشتن و جعلی است حالا چکار کنم ا ز اساس دروغ میگوید و اصلا آنجا غیر از همسایه روبرو و خانمش کسی نبود لطفا مرا راهنمایی کنید تشکر

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      شما میتوانید شهود طرف مقابل را جرح( رد کردن) نمایید
      میتوانید شهود خودرا احضار کنید
      میتوانید درخواست سوگند داشته باشید یا خودتان سوگند بخورید
      به هرحال مدارک اثبات کننده در این گونه موارد بسیار ارزشمند است،

  4. مهدی محمدی

    سلام خسته نباشید
    یه سوالی داشتم ازتون

    ما به یه زوج که تازه ازدواج کردن خونه اجاره دادیم اما الان دارن طلاق میگیرن و دختره رفته مهریه بگیره و اموال پسره رو توقیف کرده از جمله همین پولِ پیش که برای اجاره دادن و الان طبق قرارداد دختره تنها نشسته خونه و تا اسفند ماه هم میشینه و قرار داد به نام پسره بوده

    میخواستم بدونم میشه ازش شکایت کنیم که از خونه ما بره بیرون تا به یکی دیگه بدیم؟

    ممنونم ازتون🙏

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام خیر تا پایان مدت باید متعهد به قرارداد باشید
      و اگر حکم دادگاه امده باشد موظف به پرداخت پول پیش به خانم نیز میباشید

  5. حمید

    سلام.بنده ملکی رو خریدم،تمام مراحل کار انجام شد و سند به نام زده شد،از فروشنده مبلغ ۲۰۰ میلیون نگه داشتم تا قرار شد برج ده تخلیه کنه و ۲۰۰ تا رو بهش پس بدم،ایشون سر موعد تخلیه نکرد و ۴ ماه اصافه تر موند آخر اردیبهشت تخلیه کرد،ما توی قراردا فروش نوشته بودیم هر کدام از طرفین به تعهداتش عمل نکرد بابت هر روز صدهزارتومان جریمه بده،بعد از اینکه ایشون اخر اردیبهشت تخلیه کرد چهل روز طول کشید تا پولی که پیشم داشت بهش پس دادم و بابت این چهار ماه تاخیرش دوازده میلیون ازش کم کردم،سوال من اینه که آیا بابت اون چهل روز پس از تخلیه که پولش رو نداده بودم باید روزانه صدهزار تومن بدم یا خیر،؟چون ابتدا به ساکن ایشون به تعهدات قولنامه عمل نکرد وباعث به هم ریختن برنامه شد

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام بابت عدم تخلیه وجه خسارت به شما تعلق میگیرد و بابت مدت بعد از تخلیه که شما پول را نپرداختید ایشان میتواند از شما مطالبه خسارت کند

  6. امیرحسین گیتی نژاد

    اینجانب برای دریافت مابقی سنوات خود که پیش ازاین بصورت علی الحساب دریافت کرده بودم با کارفرمای قبلی خود به مشکل برخورده ام.
    از شما تقاضای جلسه حضوری برای طرح مشکل خود و احیانا مشاوره برای طرح دعوی دردادگاه کار را دارم.
    شماره تماس: ۰۹۱۲۴۴۴۳۶۷۰
    با سپاس

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام برای هماهنگی جلسه حضوری با شماره ٠٩٣۶٩٣۵٧١٠۴ در تماس باشید

  7. الناز یگانه

    سلام وقت بخیر میخواستم ببینم اگر کسی ملکی رو بخاطر بدهی کم توقیف کنه میتونه بخاطر این بدهی کم از طریق دادگاه ملک و برای فروش بذاره یا برای مزایده کلا کاری میتونه با ملک انجام بده یا فقط اهرم فشاریه برای دادن بدهی چون تا ملک از توقیف درنیاد و بفروش نرسه امکان دادن بدهی هم نیست چه کاری میتونم انجام بدم ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      شما فقط با پرداخت محکوم به میتوانید ملک را از مزایده خارج کنید در غیر اینصورت ملک به فروش رفته و بدهی شما از ان طریق پرداخت و مابقی به شما مسترد میشود

    2. حسین ص

      سلام. من کسی رو تهدید کردم و طرفم مکرر از من شکایت کرده ۵ بار و عین ۵بار جریمه دادگاهی اومده و جریمه دادگاه ۶ملیون بوده و حالا هم برا سری اخر بازم شکایت کرده کمن تهدید و فحاشی کردمش و حالا مجازات زندان داره این کار یا بازم جریمه نقدی محکوم میشم

      1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

        با سلام
        در متن سوال مشخص نکرده‌اید که آیا بابت یک مرتبه توهین ۶ شکایت علیه شما طرح شده است یا اینکه هر بار بعد صدور حکم، دوباره مرتکب همان عمل شده‌اید و طرف مقابل هم شکایت طرح کرده است.
        در صورتی که فرض معقولانه را در نظر بگیریم و مورد اول را قبول کنیم، پاسخ به پرسش شما به شرح زیر است:

        بعد از صدور اولین رای دیگر موضوعی برای مجازات شما باقی نمی‌ماند و پنج رای بعدی به دلیل اعتبار امر مختوم، فاقد اعتبار هستند.
        البته شما باید در فرصت تجدید نظر یا واخواهی نسبت به دفاع از خود اقدام نمایید و بی‌اعباری آرای بعدی را بخواهید.
        برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۰۵۶۵۵۱۲۷۷ تماس بگیرید

    3. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام
      در صورتی که هر مالی اعم از ملک، خودرو و… بابت بدهی مالی توقیف شود، صرف نظر از ارزش مال و میزان بدهی، آن مال به مزایدهدخواهد رفت و پس از پرداخت دیون و کسر هزینه‌های مزایده، مابقی به حساب مالک ریخته خواهد شد.
      برای دریافت مشاوره رایگان لطفا با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۰۵۶۵۵۱۲۷۷

  8. سعید مقدم

    سلام من ۲۷ سالمه و به خدمت سربازی نرفتم و پروانه کسب ندارم شغلمم ترید هست میخواستم بدونم اگه من سودم رو(بالای یک میلیارد) به حساب بانکیم واریز کنم اونو بلوکه میکنن؟ و براش مجازات معین شده ؟یا میتونم از این راه بدون دردسردرآمد کسب کنم

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      خیر موردی برای بلوکه کردن وجود ندارد
      اما اگر بابت کارکرد زیاد حسابتان ،از شما دلایل کارفرمایی بخواهند میتواند مشکل ساز شود،اما به هرصورت برای وجوه شما دردسری پیش نخواهد امد و متعلق به خودتان است

  9. البرز

    با سلام خدمت شما اتوبوس واحد شهری که واگذاریبه شرکت حمل و نقل خصوصی است که از طرف اتوبوس رانی واگذار شده است برادر من یک اتوبوس واحد شهری را خریداری کرد و قرار داد آن را در شرکت حمل و نقل به اسم خودش کرد اکنون اتوبوس واحد شهری مفقود شده است و بنده هم بعنوان راننده کمکی برادرم بودم که بهره برداری است و شرکت حمل و نقل از من و برادرم شکایت مبنی بر اتلاف عمدی اموال طبق ماده ۵ مرتکبین کلاهبرداری و اختلاس و همچنین سرقت مستوجب تعزیر و وخیانت در امانت کرده است اولا کدام یک از عنوان جرم علیه ما درست است و آیا امکان اثبات بی‌گناهی من و برادرم وجود دارد یا نه

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      اتلاف عمدی اموال مشمول اختلاس خواهد شد
      لذا تمام تلاشتان را مبنی بر عدم عمدی بودن و رعایت تمام الزامات ایین نامه ای انجام دهید،عمدی بودن را ایشان باید اثبات کند

  10. امیر جبار

    با سلام و خسته نباشید. من با ۵۴ ماه کارکرد خوب بدون دلیل و تذکر اخراج شدم.راننده پایه یکم،الان حتی برای تسویه جواب تلفن نمیده شرکت.لطفا کمکم کنین.

    1. تهران مدافع وکیل پایه یک دادگستری

      سلام وقت شما به خیر وخسته نباشید من حدود ۱ هفته پیش از داخل اینترنت از کسی که تبلیغ اسلحه جواز دار وبدون جوازدار میکرد اشنا شدم و درخواست یک اسلحه جواز دار کردم و بعد بهم گفت که از اصفهان بایدب رم الیگودرز تحویل بگیرم من رفتم واونجا دوتا جوان از ماشین پژوی جی ال ایکس پیاده شدن وداخل ماشین من نشستن من قبل از اینکه اسلحه را ببینم ۲۵ میلیون پول نقد و۱۸ ملیون پول هم کارت به گارت کردم برایشان وقرار شد بریم داخل کوچه که اسلحه راتحویل بگیرم که دونفرشان پیاده شدن و داخل همان پژو نشستن ورفتن متاسفانه پلاک ماشین را بر نداشتم ولی شماره کارت‌هایی که پول کارت به کارت کردم را دارم با شماره تلفن وواتساپشان را همین خیلی ممنون میشم اگر زودتر یه راهنمایی بهم بدید خیر ببینید انشاالله از خدا هرچی میخاین بهتون بده

  11. حقیقی

    سلام وقتتون بخیر
    من در خصوص فضای مجازی سوال داشتم چن سالی پیج رقص داشتم که بنا به اینکه کشور اسلامی هست دولت بابت داشتن ان با بنده تماس گرفتن و پس از چن جلسه رفت و امد در دادسرا با اینکه محتوا رو تغییر دادم بازم بنده رو دادگاهی کردن و الان پس از اینکه اعلام کردن تمام شده دادگاه برام ده ملیون تومان جریمه نوشته بنظرتون باید چکار کنم من خودم مستاجر چرا باید همچین قانونی برای مردم باشه در حالی که مردم از فشار اقتصادی خودشون در عذابن بیست روز مهلت اعتراض زدن الان نمیدونم این مبلغ در مورد تکرار شدن جرم باید پرداخت بشه یا الان که گفتن تمام شده این مبلغ به عنوان جریمه باید پرداخت کنم؟

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس حقوقی کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام
      اگر فرصت اعتراض شما گذشته باشد، شما فقط می‌توانید نسبت به طرح دادخواست اعسار اقدام نمایید.
      پیشنهاد ما. به شما این است که از فرصت اعتراض خود استفاده نمایید تا علاوه بر کم شدن یا بخشیده شدن جریمه، سوءسابقه شما نیز پاک بشود.

  12. e

    سلام وقتتون بخیر
    من به عنوان خواهان پرونده ای از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست صدور اجرائیه دادم و بعد از گذشت مدتی اجرائیه از سوی دادگاه به خوانده پرونده ارسال گردید.
    سوال من این است که بعد از ارسال اجرائیه به خوانده برای شروع مراحل اجرای احکام پرونده حقوقی باید به دادگاهی که اجرائیه را صادر کرده و یا به دفتر خدمات مراجعه کنم ، یا این مراحل را خودشان انجام میدهند.
    با تشکر از شما

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      در اجراییه به خوانده مهلتی داده میشود و اگر در ان مدت عمل به رای صادره نکرد شما میتوانید با مراجعه به شعبه اجرای احکام موضوع را عنوان و از طریق مراجع انتظامی پیگیری کنید

  13. علی اکبر علی محمدی

    با سلام من حدود ۲سال پیش یک واحد پیش خرید کرده ام الان سازنده کار رو یک ساله که کار رو خوابونده وکار نمی کنه باید یکسال پیش تحویل میداد

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      مورد قابل پیگیری است
      میتوانید دادخواست مطالبه خسارات وارده و الزام وی به ایفای تعهد را مطرح کرده و یا قرارداد فی مابین را فسخ کنید
      با شماره ٠٩٣۶٩٣۵٧١٠۴ در تماس باشید

  14. علی هادیان

    با سلام و احترام
    اینجانب چند سال قبل زمینی خریداری نمودم. به تازگی و با بازدید از محل، متوجه شدم که مالک زمین و همسایه غربی زمین اینجانب، مرتکب تخلف ساخت بیش از حد مجاز (۶۰ درصد) به گونه ای شده است که باعث سایه اندازی و کور شدن کامل دید غربی و جنوب غربی زمین اینجانب گردیده است. میزان ساخت طولی و مساحتی مالک متخلف، تقریباً ۱۰۰ درصد است. این مسأله باعث پیگیری اینجانب از شهرداری و ثبت شکایت در شهرداری گردید. پس از پیگیریهای انجام شده، به بنده اعلام نمودند که قبلاً موضوع تخلف زمین مجاور در کمیسیون ۱۰۰ شهرداری مطرح و در مرحله اول منجر به صدور رأی بر علیه مالک متخلف و به نفع شهرداری مبنی بر تخریب اضافه بنا گردیده است. لیکن در مرحله تجدید نظر، با پیگیری مجدد مالک متخلف و عدم وجود شاکی خصوصی (به عنوان مثال همسایه) در آن زمان، مالک متخلف با پرداخت جریمه، موفق به دریافت مجوز می گردد. با این وجود مالک متخلف هنوز مرحله دریافت پایان کار را در شهرداری به اتمام نرسانده و برخی از اعمال نازک کاری ساختمان ایشان باقی مانده است. تقاضای بنده از وکلای متبحر سایت تهران مدافع این است که در خصوص نحوه رسیدگی به این موضوع (با توجه به ماده ۱۳۲ قانون مدنی و همچنین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۱۳۷۸) ، اینجانب را راهنمایی نمایند تا از حقوق ضایع شده خود دفاع نمایم. با تشکر از شما

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      با توجه به گفته ایشان و نبود شاکی خصوصی در ان زمان،مالک متخلف اقدام قانونی به پرداخت جریمه و اخذ مجوزهای لازمه کرده است،با عنایت به اینکه ساختما نیز به طور کامل ساخته شده و رای به تخریب ان خسارات هنگفتی دارد،به نظر بعید است حتی با احراز متضرر شدن شما رای به تخریب دهند اما این قطعی است که درصورت متضرر شدن شما خسارات و افت قیمت ملک شما قابل مطالبه خواهد بود

  15. رسول شریفی

    سلام و عرض ادب
    در شرایط طلاق زوج و دارا بودن تک فرزند دختر که ۱۵ سال سن دارد
    سرپرستی فرزند چگونه مشخص میشود؟

    1. شادی اصغری کارشناس حقوقی

      باسلام
      حضانت دختر تا سن ۷سالگی با مادر وپس از آن با پدر و بعداز رسیدن به سن بلوغ یعنی۹سال تمام خودش می تواند انتخاب کند با پدر یا مادر زندگی کند.

  16. ناز

    من دختر ۲۱ ساله هستم یه پدر زورگو دارم موقعی که بحث میکنیم شروع میکنه به کتک زدنم و فوشم میده میگه یه روز میکشمت یا تو دریا خفت میکنم قانونم کاریم نخواهد داشت چون پدرتم
    من خیلی نگرانم ک میخوام مستقل زندگی کنم ولی منبع در امد ندارم چیکار باید کنم؟ اگه مستقل زندگی کنم و تا وقتی مجردم حقو حقوقی از پدرم دریافت میکنم قانونی؟

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      هم ضربو شتم شما جرمه هم تهدیدتون که در صورت اثبات قابل پیگیریه
      تا زمان ازدواج شامل حقوق قانونی هستید
      حتما قبل از هر اقدامی با وکیل مشورت کنید

  17. فاطمه

    سلام وقتتون بخیر من دریک نماینگی فروش تجهیزات تعمیرگاهی کار میکنم فروش به شهرهای انحصاری تخلف محسوب میشه من یک بازاریاب هستم که یک مشتری از شهر انحصاری به مدیریت معرفی کردم و قبول کردن فاکتورشون زده شد بعداز چندوقت کارخونه نمایندگی مارو ۵میلیون جریمه کردن و مدیریت تمام مبلغ جریمه رو از حقوق بنده کسر کردن حالا میخوام بدونم مدیریت همچین حقی دارن؟چون پورسانت دستگاه کلا برای من ۴۰۰بوده که حتی اونم بمن ندادن

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      موارد متعددی در نتیجه موثره و بستگی به دفاعتون داره
      رضایت مدیریت و اطلاعش از انحصاری بودن شهر از جمله موارد موثرند

  18. مهدی محسنیان

    با سلام. بنده مردی هستم ۵۵ ساله. چندی قبل شب هنگام در اتوبان بین شهری در لاین وسط در حرکت بودم که ناگهان چرخهای عقب خودرو قفل و در همان لاین متوقف شد. بلافاصله فلاشر را روشن و جلوی ماشین مثلث خطر گذاشتم. حتی چون شرایط را خیلی بحرانی و خطرناک دیدم خودم نیز دست کم ۲۰ دقیقه در پشت ماشین چراغ قوه بدست علامت و هشدار می دادم و بارها نزدیک بود زیر ماشینهای عبوری بروم. تا اینکه یک ۲۰۶ بدون هیچ عکس العملی با سرعت زیاد از پشت به ماشینم برخورد کرد طوریکه اگر هشیار نبودم منم زیر میگرفت. چند ثانیه بعد بترتیب دو خودرو، اول اتوبوس به ۲۰۶ و بعد تیبا به گارد ریل برخورد کردند. خوشبختانه خسارت فقط مالی بود. در کروکی تنظیمی پلیس من و ۲۰۶ به نسبت مساوی ۵۰_۵۰ نسبت به کل خسارت مقصر شدیم. من بدلیل (واهی و ناحق) عدم نصب و بکارگیری علایم هشدار دهنده و ۲۰۶ بعلت عدم توجه به جلو. حالا با توجه به اینکه ۲۰۶ امانتی و فاقد هیچگونه بیمه بوده و به احتمال زیاد گواهینامه هم ندارد چرا که بدون ارایه مدرکی،دیگری را بعنوان راننده معرفی نموده و از طرفی ماشین من که تنها وسیله ارتزاق و امرار معاش بنده بوده نابود گشته و بدلیل بیکار شدن زندگیم با ۴ سر عایله در شرف فرو پاشی است، لذا عاجزانه تقاضای راهنمایی و کمک دارم که چه کنم؟ با تشکر.

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      نداشتن بیمه و گواهی نامه،از تقصیر شما کم نمیکند. و فقط ممکن است منجر به جریمه و توقیف ان ماشین شود

  19. حسین رستگار

    سلام سال ۸۵ ضامن شدم سند خونه در رهن بانک گداشتم قسط داده نشدبانک سال۹۰ باتوجه باماده ۳۴ ثبتی با توجه به اینگه طلبش خیلی کمتر بود باتوجه به امتیازی که داشت امد سند گرفت بدون اطلاع ما چون ماده ۳۴ قید شده سوال بنده این الان بانک امده برای سال ۹۰ تا حالا اجرت المثل اجاره میخاد امکانش هست

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام بانک فقط میتواند از طریق اجرای ثبت اقدام به فروش ملک کرده و به مقدار طلبش بردارد لذا اگر کل ملک را مصادره کرده غیرقانونی است و امکان برگشت ملک هست
      با شماره ٠٩٣۶٩٣۵٧١٠۴ تماس بگیرید

  20. جواد انصاری

    آیا شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به اموال غیر منقول مثل زمین را دارد؟

    1. شادی اصغری کارشناس حقوقی

      با سلام
      دعاوی راجع به اموال غیر منقول دادگاهی می باشد که مال غیر منقول در آن حوزه واقع شده است.

  21. لیلا مینوئ

    آیا در زمینه بیمه تامین اجتماعی هم وکلای مدافع کار میکنن درخواست وکیل دادم به سایت شما

    1. شادی اصغری کارشناس حقوقی

      با سلام
      با خطوط درج شده درسایت تماس حاصل فرمائید.

  22. مهدی

    سلام بزرگوار خوبی ببخشید این مدت ، با سوال های متعدد ،مزاحم اوقات شریفتان میشوم ولی خدا وکیلی ، براتون دعای خیر میکنم ، و برای سلامتی حضرتعالی وخانواده محترمتان ،همیشه از خدا ،سرسجاده نماز ،دعامیکنم سوال داشتم اگر من در جلسه دوم هیات تشخیص، ازحق بیمه خودم بگذرم ، و فقط حق و حقوق قانونی دیگرم مطالبه کنم ، قابل قبول است؟؟ چون میگن ، اگر تکلیف از شخص ثالث (بیمه تامین اجتماعی) بردارم ، خواسته های دیگرم ، قابل قبول است البته بازرسین میگن ، خواهر برادری بوده رابطه تون ، ولی پرسیدم ،طبق ماده ۱۰۳۲مدنی ، کارگاهی که توسط خواهر برادر انجام شود مشمول قانون کار استمن میخواستم از اقرار کارفرما جهت اثبات رابطه کارگری استفاده کنم ، بخاطر این مطلب قانونی اداره‌ی کل تنظیم و نظارت بر روابط کار نیز در بند سوم دستورالعمل شماره ۴ روابط کار مورخ ۱۳۸۷/۴/۱۲ به این موضوع تأکید کرده و این چنین بیان نموده که: بند سوم: چنانچه شکایت کارگر شامل خواسته‌های دیگری نیز باشد،اقرار کارفرما به وجود رابطه‌ی کارگری و کارفرمایی و سابقه‌ی کار کارگرها آنجا که به ضرر یا موجب تکلیف برای ثالث نباشد، اقرار محسوب شده و دلیل اثبات ذی ‌حق بودن کارگر خواهد بود.

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      در خصوص احراز رابطه کار شکی نیست.لکن در خصوص بیمه در کارگاه های خانوادگی تفاوت هایی وجود دارد.موضوع مورد مناقشه را مطرح بفرمایید که در کدام قسمت مشکل ایجاد شده تا راهکار ارائه شود

  23. کریم سوری

    سلام پدرم حدودسه ماه پیش دریک حادثه کاری ازطبقه سوم ساختمان به پایین افتاد وطی حادثه دوماه در کما وبه شدت مصدوم شد کارفرما چون پروانه ساخت وبیمه نداشت بامن تماس گرفت وگفت یه ماشین به پدرت زدوفرارکرد من باعنوان تصادف تشکیل پرونده دادم حالاکه پدرم هوشیاریش برگشته میگه تصادف نبوده وازرو ساختمان افتادم من چیکاربایدبکنم که ازکارفرما شاکی بشم وپدرم به حقوقش برسه؟؟؟باتشکر فراوان

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      حادثه حین کار شکایت بفرمایید

  24. محسن کنگرلو

    سلام بنده از سال ۷۵در شرکت دولتی کار میکنم بعنوان کارمند مالی اداری بازرگانی از اول قراردادی بعد از چند سال پیمانکاری و دوباره قراداد مدت موقت از ۷۵تا ۷۷ و از آخر ۸۲تا خرداد ۸۴بیمه من را پرداخت نکردند.حقوق هم دریافت نکردم بدلیل واگذاری شرکت به بخش خصوصی و دعوای بین شرکت و بخش خصوصی که نامبرده کارگر شما بوده باید حقوقش را شما بدهید آنقدر به هم دیگر پاس دادن و هیچ نتیجه ای نداد الان من مدرکی که دال بر سوابقم هست را دارم آیا میتوانم شکایت کنم ممنون میشم جواب دهید.

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      سلام بله امکان شکایت هست
      اگر در زمان خصوصی شدن کارکرد داشتین اداره کار وگرنه دیوان صالح به رسیدگیه

      1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

        با سلام
        خیر نمیتوانید.طرح دعوی لازم است در اداره کار آخرین محل کار شما صورت پذیرد.
        در صورت طرح دعوی صحیح تمامی حقوق شما محفوظ است

  25. لئون گختانی

    سلام.بنده بمدت ۶سال در.کافه بستنی کاله مازندران مشغول کار بودم تا چندروز بیش اخراج شدم.البته درحال شکایت بخاطر ردنکردن بیمه .ندادن سنوات وعیدی هستم البته میخواستم بدونم درخارج از استان میتونم این دعوی رو مطرح کنم چون ساکن مشهد هستم و هیچ قرار دادی ندارم.البت تمام واریزی این جند سال مشخص شده وعده زیادی هم مثل من از این کارفرما متضرر هستند

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      خیر ملاک صلاحیت محلی (دادگاهی که صالح به رسیدگی است)اخرین محل کار کارگر میباشد

  26. امینی

    با سلام. من سالهای ۸۵ و ۸۶ تحت قرارداد با سازمان تامین اجتماعی به عنوان کارمند بودم. جدیدا بعد از مشاهده سوابق بیمه ای متوجه شدم در این دوسال ، جمعا شش ماه سابقه بیمه برای من منظور نشده ، در صورتی که من حقوق ماهانه خود را در هر ماه به صورت کامل دریافت نموده و در پایان هر سال حق سنوات سالانه هم برای من پرداخت شده است. چطور می توانم این مدت کسر سابقه را پیگیری کنم ؟

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      طرح دعوی در دیوان عدالت اداری و ارائه اسناد مالی حقوق دریافت شده

      1. سحرطباطبایی

        سلام وقت بخیر،مخواستم بدونم برای گرفتن مهریه کم جلب صادرمیشهمثل قبل یانه؟

        1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

          سلام بله تا تعیین تکلیف نهایی حکم جلب صادر خواهد شد
          مگر انکه همسرتان حکم اعسار بگیرد

  27. 123

    سلام . مجرد با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه کار در شرکت خوب نیمه دولتی و دچار بیماری روانی مزمن امکان هستم .امکان بازنشستگی همچنین ادامه کار برایم وجود داره و فعلا سبک سنگین می کنم ادامه بدم یا بازنشست شوم نمی دونم چند درصد حقوق فعلی را بهم می دهند. وضعم مالیم بد نیست.ولی دچار فرسودگی شغلی شدم.می ترسم با افزایش سن تنش های ناشی از ادامه کار بیماریم را تشدید و در نهایت دچار از کار افتادگی جدی شوم و از عهده امور ساده زندگی تنهایی بر نیایم.نحوه بازنشستگی بیماران روانی و محاسبه حقوق و مزایای از کار افتادگی چگونه است .از بابت راهنمایی و نظر کارشناسی شما تشکر می کنم.

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      بر اساس سابقه و میزان مبلغ پرداختی بیمه دارد
      به شعبه بیمتون مراجعه نمایید

  28. حسینی

    سلام ، ما در مجموعه آبی افرادی به عنوان ناجی غریق داریم که همگی با قرارداد ساعتی اداره کار مشغول به مار هستند و تمامی حق و حقوق به صورت ساعتی طبق مصوبه وزارت کار پرداخت شده است، اخیرا یک نفر از ناجیان به اداره کار شکایت کرده که به ما حقوق اداره کار پرداخت شده و طلب حقوق طبق اشل هیات نجات غریق نموده، آیا اشل نجات غریق برای اداره کار الزام قانونی دارد و می‌تواند به آن استناد کرد ؟ تشکر

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام قابل استناد است لکن جای دفاع دارد
      با شماره ۰۹۱۲۴۸۴۲۵۰۶ تماس فرمایید

  29. س س

    همسرم اظهارنامه برگشت به منزل زدن من رفتم دیدم منزلی وجود نداره ۱۱۰ اومد صورتجلسه کرد و الان برای تمکین صدور اجراییه زدن من ده روز مهلت دارم برگردم وقتی منزلی وجود نداره من باید چیکار کنم؟لطفا راهنمایی کنید

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام

      با در دست داشتن صورت جلسه، به دادگاه صادر کننده اجرائیه مراجعه نمایید.

  30. کریم قاسمی

    سلام واحترام به خدمت استاد ارجمند
    باتوجه به اینکه طبق ماده ۱۴۸کارفرما باید
    کارگررابیمه کند درصورت عدم بیمه جریمه خواهدشد
    درحالیکه کارگرکتباازکارفرما خواسته که بیمه نمی خواهم. آیا ازسوی اداره کار کارفرما جریمه می شود؟ یا نه
    البته کارگرنیست به عنوان آموزگار باقراردادساعتی فعالیت می کند.

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      قانون کار قانون‌آمره میباشد و حتی در صورت عدم تمایل کارگر،کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه و در غیر این صورت جریمه خواهد شد
      با شماره ۰۹۱۲۴۸۴۲۵۰۶ تماس بفرمایید

    2. الناز یگانه

      سلام وقت بخیر میخواستم ببینم اگر کسی ملکی رو بخاطر بدهی کم توقیف کنه میتونه بخاطر این بدهی کم از طریق دادگاه ملک و برای فروش بذاره یا برای مزایده کلا کاری میتونه با ملک انجام بده یا فقط اهرم فشاریه برای دادن بدهی چون تا ملک از توقیف درنیاد و بفروش نرسه امکان دادن بدهی هم نیست چه کاری میتونم انجام بدم ممنون میشم پاسخ بدین

      1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

        سلام
        ملک به فروش میرود و از محل ان بدهی پرداخت میشود و باقی مبلغ به صاحب ملک مسترد خواهد شد

  31. محمد نمازی

    با سلام
    امکان پیگیری برقراری بیمه بیکاری بدون حضور کارگر و صرفا با حضور وکیل امکان پذیر هست ؟
    اگر میشود آیا مجموعه شما چنین خدماتی ارائه میکند ؟
    ممنونم

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      بله مجموعه ما با ارائه کارشناس متخصص در این زمینه ارائه خدمات خواهد داشت
      لکن در خصوص بیمه بیکاری چند بار نیاز به حضور موکل میباشد

  32. تقی بلند کردار

    سلام خسته نباشید من اول سال ۹۹ بیکار شدم به مدت شش ماه بیگار بودم فرم بیمه بیکاری پر کردم تمام مدارک هم به وزارت کار دادم بعد از شش ماه به من می گویند بروید از نوع ثبت نام کنیدآیا من می توانم شش ما بیمه من را وصل کنم ودر طوا این مدت بیکار بودم حقوق بیمه بیگاری به من تعلق می گیرد آیا وگیل بگیر نتیجه می گیرم

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      مدت زمان مراجعه از بیکاری تا درخواست بیمه بیکاری یک ماه هست و فرایند به صورت الکترونیک صورت میپذیرد
      حضور وکیل در تمامی پرونده ها‌ موجب رشد سرعت دقت و کیفیت دفاع میگردد

  33. AliRahimi

    سلام کارفرمای من ۷سال عیدی سنوات منونمیده ۵سالم بیمه کرده ایا میتونم بگیرم پول بیمه راهم ۸۰درصد ازمن کم کرده

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      تمامی حقوق شما محفوظ و قابل پیگیری است.و کارفرما مجاز به دریافت هزینه بیمه از شما نمیباشد

  34. Z

    سلام کارفرمای من یک ماه عیدی به من پرداخت میکنه و بابت مابقی از من امضا تو دفتر اسناد رسمی میگیره
    من میتونم عیدیمو بگیرم؟

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      سلام
      بله اخذ امضا و یا رسید موثر در حقوق شما نیست و رسمی یا عادی بودن سند در ماهیت تفاوتی ایجاد نمیکنه. نه تنها عیدی بلکه کلیه مطالباتتون بابت حقوق و مزایا میتونید دریافت کنید

      1. علی رحیمیان

        ببخشید شماقرارداددرصدهم دارید ممنون میشم زودجواب بدید

        1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

          با سلام
          بله تیم حقوقی تهران مدافع و اینجانب در خصوص روابط کار تمامی قراردادهای مورد نیاز موکلین را تنظیم مینماییم
          تماس بفرمایید

    2. علی رحیمیان

      ببخشید شماقرارداددرصدهم دارید ممنون میشم زودجواب بدید

      1. تهران مدافع وکیل پایه یک دادگستری

        سلام بله بستگی به موضوع قراردارد داره

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵