... ...

تهدید شدن پسر توسط دختر بعد از رابطه

  • 15 مهر 1399
  • بروزرسانی: ۱۳ تیر ۱۴۰۲
  • ۲ نظر
  • 7 دقیقه
  • 6347 بازدید

گاهی اوقات پیش می‌آید که بعد از شکل گرفتن یک ارتباط و گذشتن مدتی از آن و اتمام آن ارتباط به هر دلیلی پسر یا دختر بعد از آن رابطه توسط طرف مقابل به نوعی مورد تهدید مالی یا جانی یا از بین بردن آبرو قرار می‌گیرند. اکثر مواقع این تهدیدات به دلیل اهمیت بیشتر حفظ آبرو برای بانوان علیه دختران اتفاق می‌افتد اما گاهی اوقات پسران مورد تهدید قرار می‌گیرند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای آنان می‌شود. اغلب این تهدیدها در مورد رابطه‌ی جنسی و مطرح کردن شکایت از طرف مقابل به دلایلی مثل تجاوز یا رابطه‌ی اکراهی مطرح می‌شود در صورتی که این روابط با رضایت طرفین بوده است. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص تهدید شدن پسر توسط دختر بعد از رابطه بحث کنیم و این قبیل شکایات را مورد بررسی قرار دهیم و مجازات در نظر گرفته شده برای آنها را در قانون مجازات اسلامی ایران بیان کنیم.

نحوه شکایت از دوست پسر

مفهوم ازاله‌ی بکارت به چه معناست؟

هرگاه پرده‌ی دختران به دلایلی از قبیل رابطه‌ی جنسی، نزدیکی، تصادف، ورود جسم سخت و… از بین برود به این عمل ازاله‌ی بکارت می‌گویند. گاهی اوقات پارگی، خراشیدگی پرده‌ی بکارت را که با خونریزی همراه باشد نیز ازاله‌ی بکارت در نظر می‌گیرند. همانطور که می‌دانیم در کشور ما به دلیل وجود فرهنگ اسلامی و ایرانی پرده‌ی بکارت موضوع بسیار مهم و دارای ارزش حیثیتی بسیاری است و تهدید شدن پسر توسط دختر بعد از رابطه به این دلیل اتفاق می‌افتد.

همانطور که می‌دانیم قانون‌گذار حکیم در ایران برای جرائمی که موجب آسیب زدن مالی یا جانی یا آبرویی برای افراد شود مجازاتی در نظر گرفته است و ازاله‌ی بکارت نیز در دختران از جمله مواردی است که بیشتر از همه آسیب حیثیتی و آبرویی برای دختران به همراه دارد و این عمل قابلیت پیگیری و طرح شکایت قانونی را دارد. برای بررسی دقیق ازاله‌ی بکارت دختران باید برای معاینه به پزشکی قانونی مراجعه کنند و پزشکی قانونی در صورت محرز شدن ایجاد صدمه و آسیب به پرده‌ی بکارت، ازاله‌ی بکارت اعلام می‌نماید. این جرم در دسته جرایم علیه اشخاص شمرده می‌شود و ممکن است با اکراه یکی از طرفین همراه باشد.

بهتر است بدانید خونریزی شرط لازم برای ازاله‌ی بکارت نبوده و عدم خونریزی نیز در زمان برقراری رابطه‌ی جنسی به معنی عدم ازاله‌ی بکارت نمی‌باشد و اگر پرده به هر نحوی از بین رفته باشد می‌توان به صورت قانونی مطالبه‌ی خسارت نمود و تهدید شدن پسر توسط دختر بعد از رابطه ممکن است برای دریافت این خسارت اتفاق بیفتد.

خسارت تعیین‌شده برای جرم ازاله‌ی بکارت چیست؟

همانطور که گفته شد اگر دختران به هر دلیلی از جمله تجاوز، رابطه‌ی جنسی اکراهی و اجباری و یا حتی به دلیل تصادف، فرو رفتن جسم تیز و حوادث غیرمترقبه و… دچار ازاله‌ی بکارت شوند و پرده‌ی بکارتشان از بین برود ممکن است تهدید شدن پسر توسط دختر بعد از رابطه اتفاق بیفتد و دختران می‌توانند در مراجع قانونی و قضایی طرح شکایت نمایند و از طرف مقابل مطالبه‌ی خسارت نمایند. بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران دو نوع جبران خسارت برای مرتکب جرم ازاله‌ی بکارت بیان شده است که عبارتند از: ۱- مهرالمثل و ۲- ارش البکاره که در ادامه‌ی مطلب به بررسی این خسارات خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط:  دیه اندام تناسلی | دیه بیضه چپ و راست در سال 1403

مهرالمثل

دریافت نمودن مهرالمثل یکی از انواع خسارات تعیین شده برای ازاله‌ی بکارت می‌باشد و در این خصوص ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد که اگر ازاله‌ی بکارت غیرهمسر با رابطه‌ی جنسی و یا هر جسم دیگری با نارضایتی دختر صورت گرفته باشد موجب تعلق گرفتن مهرالمثل خواهد شد. بنابراین برای دریافت مهرالمثل شرایط مشخصی تعیین شده است که عبارتند از: ۱- دوشیزه بودن دختر، یعنی شخص از قبل رابطه‌ی جنسی نداشته باشد و دخول صورت نگرفته باشد. ۲- رابطه‌ی زوجیت بین طرفین وجود نداشته باشد ۳- دختر در آن رابطه رضایت نداشته باشد که این شرط از باقی شروط از اهمیت بیشتری برخوردار است و تشخیص آن هم به نوعی دشوار است. بنابراین از مفهوم مخالف این ماده‌ی قانونی می‌فهمیم زمانی که دختر با رضایت خود اقدام به برقراری ارتباط جنسی کرده باشد دیگر نمی‌تواند از طرف مقابل مطالبه‌ی مهرالمثل نماید و تهدید شدن پسر توسط دختر بعد از رابطه اکثرا در مورد همین موضوع است که دختران اقدام به شکایت و طرح دعوی عدم رضایت در رابطه‌ جنسی و وجود رابطه‌ی جنسی اکراهی علیه آنان می‌نمایند.

ارش‌البکاره

تفاوت ارش‌البکاره با مهر‌المثل این است که دادگاه‌ها مهرالمثل را در خصوص مواردی که ازاله‌ی بکارت به دلیل تجاوز یا رابطه‌ی جنسی بدون رضایت از بین برود در نظر می‌گیرند و ارش‌البکاره را می‌توان در مواردی مثل تصادف رانندگی یا حوادثی از این قبیل برای بکارت از دست رفته در نظر گرفت و در این موارد دختر دیگر نمی‌تواند مهرالمثل دریافت نماید. البته باید بدانید که ارش‌البکاره و مهرالمثل را دادگاه متناسب با مسائلی مانند شرافت دختر و خانواده‌ی او، جایگاه اجتماعی و اقتصادی و توانایی مالی دختر تعیین می‌کنند و از این رو میزان ثابت و تعیین‌شده‌ای ندارد و می‌تواند متغیر باشد. ارش‌البکاره را در یک حالت می‌توان علاوه بر مهرالمثل هم دریافت کرد، آن هم در موقعیتی است که علاوه بر ازاله‌ی بکارت به دلیل مقاربت یا رابطه‌ی جنسی به عضو دیگری در دختر هم آسیب وارد شده باشد مثلا مثانه‌ی دختر آسیب دیده باشد و دختر نتواند ادرار خود را کنترل کند که در این حالت مرتکب موظف است علاوه بر مهرالمثل، ارش‌البکاره‌ی عضو آسیب‌دیده را هم بپردازد. دیه‌ی اندام تناسلی هم در این خصوص اهمیت دارد.

تهدید پسر توسط دختر بعد از رابطه جنسی

بنابراین توضیحات و مطابق با قانون دخترانی که با رضایت خود وارد رابطه‌ی جنسی با طرف مقابل شده‌اند و دچار ازاله‌ی بکارت شده‌اند مستحق هیچگونه ارش‌البکاره یا مهرالمثلی نخواهند بود و از این حیث تهدید شدن پسر توسط دختر بعد از رابطه معنایی ندارد و ادعا یا تهدیدی علیه پسران نمی‌توانند بیان کنند. در چنین مواردی که دختر برای دریافت خسارت از طرف مقابل شکایتی را مطرح می‌کند، در صورت اثبات وجود رابطه‌ی جنسی بین طرفین با رضایت دختر مرتکبین به مجازات جرم زنا و حکم رابطه‌ی نامشروع محکوم خواهند شد که مطابق با قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین شده برای آن ۱۰۰ ضربه شلاق برای هر دو طرف (هم دختر هم پسر) می‌باشد مگر اینکه رابطه‌ی جنسی اتفاق‌افتاده اکراهی بوده باشد که در این صورت فقط فرد اکراه‌کننده محکوم به ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد شد که اثبات اکراهی بودن ارتباط هم بر عهده‌ی اکراه‌شده می‌باشد و اصل بر رضایت افراد است. در این خصوص مراجعه‌ی هر چه زودتر به پزشکی قانونی اهمیت دارد زیرا در بسیاری موارد اثر رابطه‌ی اکراهی نهایتا تا ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت بعد مشخص است و بعد از آن از بین می‌رود و قابل اثبات نیست. عموما اثبات اکراهی بودن ارتباط جنسی به راحتی ممکن نیست و قضات معمولا مسائل مختلفی را از جمله مدت ارتباط دختر و پسر، میزان صمیمیت بین آنها، نحوه‌ی ارتباط و حتی مصرف مواد مخدر، روانگردان‌ها و مشروبات الکلی و… را در هنگام رابطه‌ی جنسی در نظر می‌گیرند.

مطلب مرتبط:  مشاوره حقوقی قتل غیر عمد و مشاوره به صورت تلفنی رایگان 20 خط ویژه

نتیجه‌گیری

ارتباط نامشروع و خیانت به همسر متاسفانه در بین افراد جامعه به وجود می‌آید که اکثر افراد از عواقب این ارتباط آگاهی ندارند و در هنگام جدائی با ادعاها و تهدیدهایی علیه یکدیگر مواجه می‌شوند و گاهی اوقات تهدید شدن پسر توسط دختر بعد از رابطه اتفاق می‌افتد. با توجه به مطالب توضیح داده شده و نکات قانونی ذکر شده باید گفت صرف طرح شکایت دختر از پسر با ادعای تجاوز و یا رابطه‌ی جنسی اکراهی به این معنا نیست که پسر محکوم به پرداخت مهرالمثل یا ارش‌البکاره می‌باشد و علاوه بر این حتی به معنای اقرار بر وجود ارتباط جنسی و محکومیت طرفین به ۱۰۰ ضربه شلاق نیز نمی‌باشد و باید این امر مورد اثبات توسط پزشکی قانونی یا به وسیله‌ی اقرار طرفین یا شهادت شاهدان قرار بگیرد. مگر اینکه اثبات کند شما ایشان را مجبور به برقراری ارتباط جنسی کرده‌اید و ایشان اکراه‌شونده بوده‌اند که در آن صورت تنها اکراه‌کننده محکوم به ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع با گروه وکلای تهران مدافع تماس حاصل فرمایید.

پرسش‌های رایج

 آیا در صورت رضایت دختر در هنگام رابطه مهرالمثل یا ارش‌البکاره‌ای به وی تعلق می‌گیرد؟

خیر رابطه‌ی جنسی نامشروع با رضایت طرفین تنها مرتکبین را به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم می‌نماید.

برای اثبات تجاوز یا رابطه‌ی جنسی اکراهی بهتر است چه کاری انجام داد؟

بهتر است در زودترین زمان ممکن به پزشکی قانونی برای بررسی و معاینه مراجعه نمود.

4/5 - (4 امتیاز)
سوالات شما
۲ دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Maryam

    سلام وقتتون بخیر یک آقا پسری از جانت دختر عمه ام مزاحمم شده است و مرا تهدید می‌کند اگر دوست نباشم آبرو ام را می‌برد و یک حرفی زد ک انگار از خودش در آورده تا آبروی منو فقط ببره چکار میتونم انجام بدم +

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس حقوقی کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام
      توصیه ما به شما این است که ابتدا موضوع را با خانواده خود در میان بگذارید و سپس با مشاوره یک وکیل متخصص حتما از فرد مزاحم شکایت نمایید.
      همواره به یاد داشته باشید که ترسیدن از افراد مزاحم و مماشات و مدارا با آنها، فقط باعث جسورتر شدن آنها و گسترش دامنه مزاحمت و تجاوز خواهد شد.

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵