... ...

نمونه دادخواست مطالبه مهریه به همراه مشاوره رایگان با وکیل پایه یک مهریه

  • 25 شهریور 1399
  • بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • 5035 بازدید

مهریه مقوله‌ای عندالمطالبه محسوب می‌شود. به این معنا که هر زمان زوجه درخواست برای دریافت مهریه‌اش داشته باشد، زوج ملزم به پرداخت آن است. مطالبه‌ی مهریه نیز در سازوکار دستگاه‌ قضایی ایران باید در ابتدا در دستگاه‌های حقوقی و قانونی به صورت درخواست مطالبه مهریه از سوی زوجه ثبت شود تا به شکل قانونی در دادگاه خانواده به آن رسیدگی شود. در این مقاله سعی داریم شیوه‌های ثبت دادخواست و نیز نمونه‌ی دادخواست مطالبه مهریه را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه

مراحل ثبت دادخواست مطالبه مهریه

تا پایان سال ۱۳۹۹ دو روش برای پیگیری مطالبه‌ی مهریه پیش روی زوجه قرار داشت که بر اساس تمایل خود بین آن‌ها یکی را برمی‌گزید. امابا توجه به بخش‌نامه‌ی جدید قوه‌ی قضاییه‌ دادگاه‌های خانواده از پذیرش اولیه دادخواست مطالبه مهریه منع شده‌اند. با توجه به این مسئله اولین قدم برای ثبت دادخواست و درخواست مهریه مراجعه به دفتر ثبت ازدواج است. مراحل پیگیری دادخواست مطالبه‌ی مهریه به شرح زیر است:

  • گام اول: مراجعه به دفتری که ازدواج در آن ثبت شده است و درخواست صدور اجرائیه‌ برای هر میزان مهریه.
  • گام دوم: مراجعه به دفتر ثبت اسناد و مدارک کشور. برای شناسایی و یا توقیف اموال زوج یا در صورت نیاز صدور دستور ممنوع‌الخروجی زوج.
  • گام سوم در صورت اینکه طی ۲ ماه اموال متناسب با مبلغ مهریه شناسایی نشود و یا زوج به دلایلی از پرداخت وجه منقول و غیر منقول مهریه امتناع کند، ظرف ۶ ماه باید به دادگاه خانواده برای ادامه‌ی پروسه‌ی دادخواست مطالبه مهریه مراجعه کنند.

دادخواست مطالبه‌ی مهریه چیست؟

مهریه مالی‌ست که در زمان عقد نکاح بر اساس ضوابط شرعی زوج نسبت به زوجه متعهد می‌شود. این مال می‌تواند در غالب پول نقد، سکه و طلا، ملک و یا هر نوع تعهد مالی تعریف شود.

مهریه عندالمطالبه‌ است، به این معنا که زوجه می‌تواند هر زمانی پس از جاری شدن عقد جهت دریافت حق خود اقدام کند و زوج تحت هر شرایطی حتی عدم تمکین ملزم به پرداخت است.

از آنجایی که سند ازدواج سند رسمی‌ است و از آن مهم‌تر جزئیات مهریه به دقت در آن ثبت می‌شود، ‌می‌توان گفت مهم‌ترین تضمین پرداخت مهریه توسط زوج ثبت آن در سند ازدواج محسوب می‌شود.

دادخواست مطالبه‌ی مهریه در واقع سند حقوقی است که طی آن زوجه برای دریافت وجه تضمین شده‌ی مهریه به روش‌ مراجعه ‌ به دفاتر ثبت و دادگاه‌های خانواده به آن نیازمند است. در واقع برای شروع روند قانونی اجرای مهریه زوجه باید دادخواست مربوطه را تکمیل و به مراجع ذی‌صلاح تقدیم نماید. در ادامه‌ نمونه‌ی دادخواست گرفتن مهریه را برای آشنایی بیشتر معرفی خواهیم کرد.

دادخواست مطالبه‌ی مهریه چیست؟

نمونه‌ی دادخواست مطالبه مهریه

برای اجرایی شدن مهریه متقاضی باید فرمی را جهت شروع فرآیند دریافت مهریه تکمیل نماید. فرم زیر نمونه‌ی دادخواست مطالبه‌ی مهریه است.

دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال

بخش اول:

خواهان: اطلاعات هویتی زوجه شامل: نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، آدرس دقیق.

خوانده: اطلاعات هویتی زوج شامل: نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، آدرس دقیق.

وکیل : (در صورت اجرای مراحل توسط وکیل قانونی اطلاعات هویتی وی شامل: نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، آدرس دقیق.

بخش دوم:

خواسته یا موضوع و بهای آن: در این بخش با جزئیات نوع خواسته و مبالغ مورد نظر باید ثبت شود. برای مثال

  • الزام خوانده به پرداخت ۱۰۰ عدد سکه (یا هر تعدادی که در مهریه ثبت شده است) و یا وجه معادل آن مطابق نرخ روز.
  • توقیف اموال و تامین مبلغ مهریه خواسته از اموال خوانده.
  • شیوه‌ی پرداخت هزینه‌ی دادرسی و در صورت اختیار وکیل حق‌الوکاله

بخش سوم:

دلایل و منظمات دادخواست (مدارک) : این مدارک شامل کپی و اصل مدارک مانند عقدنامه و سایر مدارک می‌شود.

  • کپی و اصل سند ازدواج
  • کپی و اصل شناسنامه‌ی زوجین
  • فرم رسمی وکالت نامه
  • مدارک رسمی قرار تامین

بخش چهارم:

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام به استحضار می‌رساند:

اینجانبه  ……. به استناد کپی مصدق عقدنامه‌ به شماره‌ی …… در تاریخ ../../..با خوانده ………  عقد ازدواج دائمی در دفترخانه‌ی شماره‌ی ….. شهرستان …. منعقد کرده‌ایم. نظر به مبلغ مقرر مهریه در عقدنامه به میزان …. سکه (یا هر نوع دیگری از مطالبه، مانند ملک) که کلا بر ذمه زوج و عندالماطلبه می‌باشد، ‌فلذا با توجه به ماده‌ی ۱۰۸۲ قانون مدنی و تبصره‌ی الحاقی ۲۹/۴/۷۶ آیین‌نامه‌ی اجرایی به ماده‌ی مذکور و ماده ی ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مهریه درج شده در عقدنامه به میزان …. سکه  را درخواست دارم.

در صورتی که وجه مالی تضمین شده در سند ازدواج به صورت ریالی درج شده باشد، باید بر اساس نمونه‌ی دادخواست مطالبه مهریه به نرخ روز به شیوه‌ی زیر عمل کرد. و در بخش چهارم دادخواست به این صورت درج شود.

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام به استحضار می‌رساند:

اینجانبه  ……. به استناد کپی مصدق عقدنامه‌ به شماره‌ی …… در تاریخ ../../..با خوانده ………  عقد ازدواج دائمی در دفترخانه‌ی شماره‌ی ….. شهرستان …. منعقد کرده‌ایم. نظر به مبلغ مقرر مهریه در عقدنامه به مبلغ …. ریال که کلا بر ذمه زوج و عندالماطلبه می‌باشد، ‌فلذا با توجه به ماده‌ی ۱۰۸۲ قانون مدنی و تبصره‌ی الحاقی ۲۹/۴/۷۶ آیین‌نامه‌ی اجرایی به ماده‌ی مذکور و ماده ی ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مهریه درج شده در عقدنامه به میزان …. ریال وفق تغییر شاخص قیمت سالانه‌ی زمان تادیه و جمیع خسارات و هزینه‌ی دادرسی در حق این‌جانب مورد استدعاست.

دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال

بهترین روش ارائه‌ی دادخواست جهت مطالبه‌ی مهریه کمک از وکلای مجرب است. تکمیل فرم‌ها و دادخواست‌ها به دلیل حساسیت بالای مفاهیم و واژگان باید به عهده‌ی فردی باشد که با جزئیات موضوع به اندازه‌ی کافی آشنایی داشته باشد. به همین دلیلی به شما توصیه می‌کنیم برای پیگری درخواست خود مطابق نمونه‌ی دادخواست مطالبه مهریه به نرخ روز از افراد مجرب کمک و مشاوره بخواهید.

مهریه نشان از صداقت و صمیمت زوج و زوجه است. حقی است که بر گردن مرد نهاده شده. در شرع اسلام دو نوع مهریه داریم؛ مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه. در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه علاوه بر مدارکی که در نمونه‌ی دادخواست مطالبه مهریه ذکر آن رفت. زوجه باید لیستی از اموال منقول و غیر منقول زوج را به دادگاه ارائه کند تا با اثبات استطاعت زوج مطالبه صورت بگیرد. به صورت کلی به دلیل ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های مطالبه‌ی مهریه توصیه می‌کنیم برای ارائه‌ی دادخواست خود حتماً از حمایت وکلای مجرب بهره بگیرید.

سوالات متداول

  • باتوجه به نمونه‌ی دادخواست مطالبه مهریه به نرخ روز که در اینجا آورده‌اید می‌توانم به تنهایی برای وصول مهریه خود اقدام کنم؟

دادخواست مهریه در عین ویژگی عندالمطالبه بودن آن که وصول آن‌را آسان جلوه می‌دهد با ضرورت‌ها و سختی‌هایی حقوقی مواجه است که در صورت مشاهده‌ی نمونه‌ی دادخواست مطالبه مهریه، ‌ تنها دید زوج به پروسه‌ی حقوقی آن بازتر خواهد شد. به نظر می‌رسد دریافت مشاوره و کمک از وکیل مجرب می‌تواند تضمین قدرتمندی برای حصول نتیجه‌ی مثبت جهت دادخواست باشد.

  • آیا برای تکمیل دادخواست مطالبه مهریه در زمینه‌ی درج میزان آن محدودیتی‌ وجود دارد؟

محدودیتی برای درج میزان دریافت مهریه در دادخواست وجود ندارد. ممکنه است در صورت عدم تطابق مهریه با وضعیت مالی و معیتشتی زوج، شما تنها بخشی از مهریه خود را بتوانید دریاقت کنید. تصمیم‌گیری در این زمینه‌ به عهده‌ی دادگاه خانواده است.

  • در صورت فوت زوج امکان مطالبه‌ی مهریه وجود دارد؟

بله. در صورت فوت زوج، ‌ زوجه یا وکیل قانونی آن می‌توانند در دادگاه خانواده با تقدیم دادخواست به طرفیت زوج یا وارث مهریه خود را مطالبه کند.

  • آیا در صورت تعیین وجه نقد جهت مهریه امکان مطالبه‌ی‌ آن به نرخ روز وجود دارد؟

بله در صورتی که مبلغ مشخصی برای مثال ۵۰۰ هزار تومان به عنوان مهریه در سال ۶۰ تعیین شده باشد. برای مطالبه‌ی آن در سال ۱۴۰۰ دادگاه مطابق به نرخ روز اقدام خواهد کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵