... ...

مجازات فرار از صحنه جرم چیست؟

  • 26 آذر 1400
  • بروزرسانی: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • 3835 بازدید

همه ما مطلع هستیم که مسئولیت پذیری در بخش های مختلف زندگی چه نقشی در رشد و بهبود کیفیت زندگی ما انسان ها دارد. تعهد به امور محول شده یا پذیرش خطا و اشتباه در کار و زندگی، از مهمترین اصول مسئولیت پذیری محسوب می شوند. به همین جهت هر گونه سهل انگاری در رسیدگی به اموری که ما به نحوی در آن دخالت داشته یا مقصر بوده ایم، اهمیت بسیاری خواهد داشت.

مجازات فرار از صحنه جرم

فرار از صحنه جرم

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که شاهد یک صحنه تصادف در خیابان بوده و با واکنش متفاوتی از سمت فرد خطاکار مواجه شده باشید. این واکنش می تواند به صورت ترس، اضطراب، خشم و یا به شکل فرار از صحنه جرم باشد. در صحنه تصادف در صورتی که حادثه منجر به آسیب دیدگی یا مرگ شخصی شود، فرار از موقعیت، جرم محسوب شده و مجازاتی برای شخص خاطی به همراه دارد.

انواع تصادفات

انواع تصادف رانندگی به دو دسته تصادف جرحی و غیر جرحی تقسیم می شود. در تصادفات غیر جرحی به افراد یا سرنشینان آسیبی وارد نشده و تنها به وسیله نقلیه خسارت می شود. در مقابل تصادفات جرحی به حوادثی اطلاق می شود که در آن به سرنشینان یا عابران پیاده در صحنه تصادف آسیبی جدی وارد شده باشد. به این ترتیب هر گونه سهل انگاری و ترک کردن موقعیت جرم تلقی شده و مجازات فرار از صحنه جرم برای مقصر با اجرای کیفری همراه است.

مجازات فرار از صحنه جرم چیست؟

شدت مجازات فرار از صحنه جرم با توجه به میزان آسیب دیدگی تغییر می کند. در حالت کلی ترک کردن صحنه ای که شخص مقصر شناخته می شود با مجازات کیفری همراه خواهد بود. به این ترتیب با توجه به میزان جراحت و آسیب دیدگی شخص مصدوم، مجازات فرار از صحنه جرم نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی بعضی از نکات مهم مربوط به این موضوع می پردازیم.

مجازات فرار از صحنه جرم چیست؟

مجازات فرار در صورت آسیب دیدگی

اگر شما با یک عابر پیاده یا یک وسیله نقلیه تصادف کرده و در این جریان شخصی آسیب ببیند، شما وظیفه دارید، مصدوم را در اولین فرصت به مرکزی درمانی برسانید. بر اساس مفاد قانونی هر گونه نقص و اختلال جسمی که در نتیجه تصادف ایجاد شود با مجازات همراه است. توجه داشته باشید که لزومی ندارد این نقص یا آسیب به ازکارافتادگی بدنی منجر شود.

شخص خاطی موظف است برای جبران این خسارت، یک تا سه ماه حبس را تحمل کند. همچنین در صورتی که مصدوم درخواست دیه داشته باشد نیز مقصر نمی تواند از پرداخت آن امتناع کند. البته با رضایت مصدوم و شکایت نکردن از شخص مقصر تمامی این مراحل ملغی شده و نیاز به تحمل حبس یا پرداخت دیه نخواهیم داشت.

در این مطلب به بررسی مجازات فرار از صحنه جرم می پردازیم. حال این موقعیت را با شرایطی تصور کنید که مقصر از صحنه جرم فرار کرده و مصدوم را به حال خود باقی می گذارد. ترک کردن محل حادثه و همراهی نکردن بیمار تا مرکز درمانی با مجازاتی بیشتر همراه خواهد بود.

مطلب مرتبط:  مهاجرت به اسپانیا توسط وکلای پایه یک در گروه وکلای تهران مدافع

همان طور که ذکر کردیم مجازات عمومی برای این موقعیت بین یک تا سه ماه حبس است. در صورت ترک کردن موقعیت، مجازات فرار از صحنه جرم به بیش از دو سوم تعداد ماه مشخص شده، تبدیل می شود.

مجازات فرار در صورت ایجاد عارضه لاعلاج چیست؟

در بعضی از تصادفات رانندگی، یک حادثه سخت منجر به قطع عضو یا ایجاد بیماری یا عارضه ای لاعلاج می شود. در صورت وقوع این حوادث، شخص مقصر محکوم به حبس از دو ماه تا یک سال خواهد بود. همچنین به محض درخواست دیه از طرف مصدوم نیز مقصر موظف به پرداخت مبلغ مشخص شده است.

با ترک محل حادثه، مجازات فرار از صحنه جرم دو برابر شده و شرایط دشوارتر خواهد شد. اگر مجرم در محل حادثه باقی نمانده و به مصدوم کمک نکند، به بیش از دو سوم مجازات یک سال حبس محکوم می شود.

 

مجازات فرار از صحنه جرم هنگام مرگ مصدوم

یکی از سخت ترین رویدادها در تصادفات رانندگی، مرگ مصدوم هنگام حادثه یا در راه رسیدن به بیمارستان است. متأسفانه حوادثی از این قبیل به دفعات اتفاق افتاده و مصدومان به دلیل عدم مسئولیت پذیری مقصر، جان خود را از دست داده اند. مرگ ومیر غیر عمد در تصادفات رانندگی مجازاتی برابر با ۶ ماه تا ۳ سال حبس به همراه دارد.

این مجازات در صورت ترک کردن صحنه جرم به بیشتر از دو سوم مدت زمان مشخص شده، افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در صورت درخواست دیه از طرف خانواده متوفی، مقصر موظف به پرداخت این هزینه است.

برای کاهش مجازات فرار از صحنه جرم چه اقدامی لازم است؟

در حالت کلی در صحنه تصادفی که شما مقصر شناخته شوید، مجبور به تحمل مجازات و احیانا پرداخت دیه هستید. با این حال اگر در محل حادثه باقی مانده و به مصدوم برای رسیدن به بیمارستان و انجام درمان کمک کنید، مقدار مجازات تعیین شده، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به همین جهت مسئولان در اجرای قانون این طور بیان کرده اند که فرار از محل حادثه نه تنها به شرایط شما کمکی نکرده، بلکه اوضاع را سخت تر خواهد کرد.

چه زمانی افزایش مجازات صورت می گیرد؟

گاهی اوقات شخص مقصر پس از تصادف در محل باقی مانده و به مصدوم کمک می کند. با این حال قانون بیشترین میزان مجازات فرار از صحنه جرم را برای او در نظر می گیرد. در صورتی این اتفاق رخ می دهد که شخص خاطی به موارد قانونی توجه نکرده و با سهل انگاری باعث وقوع تصادف شده باشد.

مطلب مرتبط:  الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

به عنوان مثال مصرف مشروبات الکلی هنگام رانندگی، وجود نقص فنی در ماشین، رعایت نکردن سرعت مجاز، نداشتن گواهینامه و… همگی در افزایش حد مجازات تأثیر قابل توجهی دارند.

مجازات فرار از صحنه جرم هنگام مرگ مصدوم

چگونه در برابر فرار مجرم از حق خود دفاع کنیم؟

برقراری تماس با پلیس، مهمترین کاری است که پس از وقوع حادثه و اعمال مجازات فرار از صحنه جرم، باید انجام دهیم. سرنشینان یا مردمی که در محل، شاهد ماجرا بوده اند با برداشتن شماره پلاک مجرم می توانند در جستجوی نیروهای پلیس مؤثر باشند.

یکی از بهترین نهادها جهت کمک به افراد آسیب دیده در این حوادث و دفاع از حق آن ها، مؤسسات حقوقی هستند. این مؤسسات با علم به قوانین و کسب تجربه در این مسیر، راهنما و کمک بزرگی برای این دسته از افراد خواهند بود. مجموعه موفق تهران مدافع یکی از این مؤسسات است که سال های زیادی در این حوزه تجربه و سابقه دارد.

تهران مدافع از تعدادی مشاور و وکلای پایه یک دادگستری تشکیل شده است. این وکلای حاذق و باتجربه از ابتدای پرونده تا انتها به مشکلات مراجعه کنندگان رسیدگی کرده و با موفقیت آن را به سرانجام می رسانند. شما نیز می توانید برای رسیدگی به پرونده های حقوقی، کیفری و… به سایت تهران مدافع مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه تماس برقرار کنید و مشاوره حقوقی بگیرید.

توجه داشته باشید که ایجاد خسارات جزئی و آسیب دیدگی وسایل نقلیه، جزء مجازات فرار از صحنه جرم محسوب نمی شود. تنها بروز عارضه جسمی، نقص عضو یا مرگ مصدوم شامل این قوانین شده و مجازات بر اساس مفاد قانونی بر علیه شخص خاطی اعمال خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مؤسسات برتری مانند مجموعه تهران مدافع تماس حاصل کنید.

سؤالات متداول:

  • مجازات کلی فرار از صحنه جرم چیست؟

در صورت بروز هر گونه آسیب دیدگی جسمی حتی به صورت جزئی، مجازات فرار از صحنه جرم صادر می شود. در این شرایط مقصر مجبور به تحمل بیشتر از دو سوم مجازات تعیین شده، خواهد بود.

  • آیا جابجا کردن وسیله نقلیه در صحنه تصادف رانندگی جرم محسوب می شود؟

هنگام وقوع تصادف وسایل نقلیه نباید از جای اصلی خود حرکت کرده و جابجا شوند. در صورتی که جابجایی ماشین به منظور رساندن مصدوم به مرکز درمانی باشد، این امر جرم تلقی نخواهد شد.

  • آیا عدم توجه به اجرای قوانین در افزایش جرم تأثیر دارد؟

بله. هر گونه سهل انگاری در اجرای قوانین مانند رد شدن از چراغ قرمز یا خطوط عابر پیاده در این امر تأثیرگذار خواهد بود.

  • آیا امکان باطل شدن گواهینامه مقصر وجود دارد؟

بله. قانون این اختیار را دارد تا علاوه بر مجازات شخص خاطی، رانندگی با وسیله نقلیه را نیز برای مدت زمانی مشخص، ممنوع اعلام کند.

امتیاز به این مطلب
سوالات شما
بدون دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵