... ...

شرایط و تمامی مراحل طلاق توافقی در دادگاه از ابتدا تا انتها | تهران مدافع

  • 20 اردیبهشت 1400
  • بروزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 8 دقیقه
  • 5708 بازدید

گاهی اوقات مسائلی بین زوج پیش می‌آید که هر دو به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند دیگر در کنار هم زندگی کنند. اقدام به طلاق در این حالت از آنجایی که هر دو طرف بر آن توافق دارند، به عنوان طلاق توافقی شناخته شده است. هر چند زوج‌ها باید بر سر مسائل جانبی دیگر نیز به توافق برسند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. پس از ثبت درخواست طلاق در سامانه و گذراندن جلسه‌های مشاوره، دادگاه خانواده طلاق آن‌ها را به طور رسمی اعلام خواهد کرد. برای آنکه از جزئیات به طور کامل آگاه شوید، مراحل طلاق توافقی در دادگاه را در ادامه بخوانید.

مراحل طلاق توافقی

تعریف طلاق توافقی

می‌توان مراحل طلاق توافقی در دادگاه را این چنین تعریف نمود که در آن زوجین به دلایلی به نتیجه‌ای یکسان برای جدایی از یکدیگر می‌رسند. همچنین بر سر مواردی از جمله:

  • مهریه
  • نفقه
  • جهیزیه
  • حضانت و ملاقات فرزندان

نیز پیش از آنکه درخواست خود را به دادگاه محترم ارائه دهند، باید توافق رسیده باشند. هستند زوج‌هایی که مهریه را در قبال طلاق بخشیده‌اند یا تنها قسمتی از آن را دریافت نموده‌اند. به طور مشخص نمی‌توان گفت روند طلاق توافقی چقدر زمان خواهد برد. با این حال پس از ثبت در سامانه نوبت دهی طلاق، جلسات مشاوره اجباری در یک یا پنج جلسه در حدود چهل و پنج روز زمان می‌برد. پس از جلسات گواهی عدم انصراف از طلاق صادر خواهد شد که باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه شود. پس از رأی دادگاه برای طلاق، شوهر و زن می‌توانند در بازه‌ی زمانی سه ماهه به یکی از دفاتر رسمی طلاق رفته و مراحل طلاق توافقی در دادگاه خود را ثبت نمایند.

براساس ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی:

«طلاق مبارات آن است که کراهت از سوی طرفین باشد، اما در این صورت عوض باید زاید بر میزان مهر نباشد.»

به این معنا است که میزان بخشش برای پایان رابطه از طرف زن به مرد نباید از میزان مهریه بیشتر باشد. در ادامه به مراحل و روند ثبت طلاق توافقی خواهیم پرداخت.

مراحل طلاق توافقی در دادگاه

مراحل طلاق توافقی در دادگاه

ثبت نام در سامانه

در مرحله اول مراحل طلاق توافقی در دادگاه ابتدا باید به سامانه درخواست برای طلاق توافقی مراجعه نمایید. در حال حاضر محل ثبت نام زوجین در استان تهران و دیگر استان‌های کشور در سایت‌های رسمی‌کشور صورت می‌گیرد. در این سامانه پس از ثبت نام به شما نوبتی داده خواهد شد که پس از آن باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایید. پس از گذراندن دوره مشاوره گواهی عدم انصراف از طلاق ارائه خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی در دادگاه:

  • عقدنامه
  • شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • گواهی عدم بارداری و گواهی‌های پزشکی لازم
  • نظریه کتبی واحد مشاور خانواده
  • توافقنامه کتبی
  • گواهی عدم امکان سازش برای ارائه به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق

به طور معمول دوره‌های مشاوره بین یک تا پنج جلسه است؛ پس از آن تا چهل و پنج روز باید منتظر بمانید تا برای ثبت دادخواست طلاق توافقی وارد عمل شوید. زوجین حداقل باید در یک جلسه حضور داشته باشند و در جلسه‌های بعد، وکیل قانونی آن‌ها می‌تواند شرکت نماید.

مطلب مرتبط:  حذف نام همسر از شناسنامه و آشنایی با مراحل، مدارک آن به همراه نمونه دادخواست

هزینه مشاور متفاوت خواهد بود و در حال حاضر حدود ۵۲۰ هزار ریال است. در هنگام حضور در مرکز مشاوره، دلایل جدایی پرسیده خواهد شد. همان طور که گفتیم حضور هر دو طرف در یکی از جلسه‌ها اجباری خواهد بود.

ارائه دادخواست

پس از گذراندن جلسات مراحل طلاق توافقی در دادگاه و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق، این مدرک را همراه با دادخواست اصلی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه دهید. مدارک دیگر که باید به همراه داشته باشید شامل : شناسانامه، کارت ملی و عقدنامه خواهند بود. هزینه دادرسی باید به حساب بانکی قوه قضاییه واریز شود و این مقدار در حدود دو میلیون ریال خواهد بود.

 

تعیین وقت از طرف دادگاه

پس از ارائه مدارک باید منتظر بمانید تا وقتی از طرف دادگاه خانواده استان شما صادر گردد. تعیین وقت رسیدگی به صورت پیامک برای زوجین ارسال می‌گردد و از طریق ابلاغ الکترونیک در سامانه ثنا قابل مشاهده خواهد بود. پس از دریافت وقت، زوج مذکور یا وکلای ایشان در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه همراه مدارک از جمله گواهی که توسط مشاوران صادر گردید و درخواست کتبی ایشان مبنی بر طلاق توافقی در دادگاه حضور داشته باشند.

انتخاب مرکز غربالگری و زمان مراجعه را شما می‌توانید تعیین نمایید.

مشاوره در دادگاه

در هنگام حضور در دادگاه زوجین باید برای پرداخت هزینه مشاوره اقدام نمایند. در این مرحله این امکان وجود دارد که وکلای ایشان به مشاوره مستقر در دادگاه مراجعه کنند. مشاور سعی می‌نماید تا صلح و سازش را میان زن و شوهر ایجاد کرده و از طلاق منصرف نماید. در صورت که نتواند در اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی آن‌ها موثر واقع شود و زوج یا وکلای آن‌ها همچنان به طلاق اصرار ورزند، مشاور خانواده دلایل را نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجیت در خصوص جدایی از یکدیگر خواهد نوشت. این اظهار بین مشاور خانواده دادگاه و زن و شوهر یا وکلای آن‌ها امضا خواهد شد و سپس به دادگاه ارائه می‌گردد.

مشاوره کاملاً اجباری خواهد بود. این مسئله از قانونی که در اسفند سال ۱۳۹۱ تصویب شد نشأت می‌گیرد. در ماده ۲۵ قانون موضوع ارجاع طلاق توافقی به مشاوره جزء الزامات از سوی دادگاه خانواده است. در صورتی که مشاور خانواده تأیید خود را اعلام نکند، دادگاه خانواده نمی‌تواند اقدام به صدور رأی «گواهی عدم امکان سازش» نماید.

مواردی که در این اظهار وجود خواهد داشت که زوجین مراحل طلاق توافقی در دادگاه بر آن توافق خواهند کرد شامل:

  • نفقه زوجه
  • اجرت المثل
  • جهیزیه
  • حضانت فرزندان و نحوه ملاقات با آن‌ها
  • توافق و تعیین تکلیف مهریه
  • موارد لزوم پشتیبانی مالی از فرزندان
  • سایر موارد حقوقی مالی و غیر مالی که زوجین یا وکلا مطرح خواهند کرد.

اگر زوجین بر سر مهریه و نحوه پرداخت آن به توافق نتوانند برسند، دادگاه صدور گواهی عدم امکان سازش را صادر نخواهد کرد و در نتیجه امکان طلاق توافقی وجود نخواهد داشت.

 

در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی اشاره شده «زن می‌تواند تا مهر به ایشان تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در قابل شوهر دارند امتناع نمایند، مشروط بر آن که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود».

مطلب مرتبط:  سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت نام برای طلاق و شرکت در جلسات مشاوره

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت فرزندان که والدین آن‌ها جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند تا سن ۷ سالگی در کنار مادر خواهند بود و پس از ۷ سالگی اولویت حضانت فرزندان به پدر تعلق خواهد داشت. در طلاق توافقی والدین باید در مورد حضانت فرزندان و زمان ملاقات آن‌ها به توافق برسند. دادگاه نیز با در نظر گرفتن رعایت مصلحت فرزندان، مشخص خواهد کرد فرزندان پیش چه کسی بمانند.

گزارش باردار بودن یا نبودن زوجه

در مرحله اول با اقرار زوجه به عنوان اینکه باردار نیستند، دادگاه این اقرار را قبول کرده و برای صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام می‌نماید. با این حال، هنگامی که زوجین به دفتر طلاق مراجعه می‌کنند تا صیغه طلاق اجرا گردد، قبل از آن باید به آزمایشگاه پزشکی مراجعه کرده و پس از انجام آزمایشات لازم گواهی عدم بارداری را دریافت و به دفتر طلاق ارائه دهند.

در مراحل طلاق توافقی در دادگاه زوجین می‌توانند قبل از حضور در دادگاه به آزمایشگاه پزشکی مراجعه کرده و مدارک و گواهی عدم بارداری را دریافت و به دادگاه ارائه نمایند تا گواهی لازم برای ایشان صادر گردد. هنگام مراجعه به دفاتر طلاق اجرای صیغه طلاق صورت خواهد گرفت. اگر زوجه یائسه باشد نیازی به اقرار بر عدم بارداری و همین طور گواهی عدم بارداری نخواهد بود. در حالتی که زوجه باکره باشد، به جای گواهی عدم بارداری، ایشان باید به پزشکان مربوطه مراجعه کرده و گواهی سلامت بکارت را مبنی بر دوشیزه بودن ایشان، دریافت کرده به دادگاه ارائه دهد.

آخرین مرحله طلاق توافقی در دادگاه ، مراجعه به دفتر طلاق است

در انتهای مراحل طلاق توافقی در دادگاه همان طور که گفته شد، پس از صدرو رای و ارائه گواهی طلاق توافقی از سوی دادگاه خانواده، زوجین به دفاتر طلاق مراجعه کرده و صیغه طلاق صورت خواهد گرفت. زوجین از زمان صدور رای دادگاه تا سه ماه برای حضور در یکی از دفاتر طلاق فرصند خواهند داشت.

آخرین مرحله طلاق توافقی در دادگاه ، مراجعه به دفتر طلاق است

سوالات:

  • آیا جلسات مشاوره دادگاه اجباری است؟

بله، حضور زوجین در جلسه اول مشاوره خانواده در هنگام درخواست طلاق توافقی اجباری خواهد بود. جلسه‌ها ممکن است بین یک تا ۵ جلسه باشند که در جلسه‌های بعدی امکان حضور وکیل ممکن خواهد بود.

  • تعیین وقت به صورت حضوری ممکن است؟

در حال حاضر، به دلیل اپیدمی موجود تعیین وقت به صورت آنلاین خواهد بود. پس از مشخص شدن زمان از طرف دادگاه نیز به صورت آنلاین از سامانه ثنا می‌توانید ابلاغیه خود را دریافت کنید.

  • اگر در مهریه اختلاف نظر وجود داشته باشد چه باید کرد؟

در این حالت، طلاق دیگر توافقی نخواهد بود و باید با مشاوران دادگاه در این زمینه مشورت کرده و نحوه طلاق خود را به یک طرفه تغییر دهید. در صورت عدم توافق بر میزان مهریه، دادگاه حکم عدم سازش را صادر نخواهد کرد.

  • چه گواهی پزشکی برای طلاق توافقی لازم است؟

زوجه در هنگام طلاق توافقی نباید باردار باشد. به همین سبب باید با مراجعه به پزشک گواهی عدم بارداری دریافت نماید. افراد یائسه به این گواهی احتیاج نخواهند داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمدی محمدی

    با سلام اگهدرخواست طلاق توافقی به دادگاه تقدیم شود و و روحت از تمام حق و حقوق قانونی خود صرفنظر نماید و با عنایت به بذل مهریه طلاق از نوع خلع و بائن باشد و قبل از موعد بیست روز زوجه اعتراض نماید شرایط چگونه می باشد در خصوص طلاق آیا در صورت درخواست مهریه ، مهریه به زن تعلق می‌گیرد یا خیر

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵