... ...

مراحل و شرایط شکایت از سایت های اینترنتی چگونه است؟

  • 13 دی 1400
  • بروزرسانی: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
  • بدون نظر
  • 8 دقیقه
  • 4051 بازدید

در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، گسترش امکانات، دیجیتالی شدن زندگی روزمره، افزایش دسترسی افراد به شبکه اینترنت ، استقبال افراد از کسب و کارهای اینترنتی موجب به وجود آمدن انواع تخلفات و جرائم اینترنتی گردیده است. که این امر سبب آزار و اذیت افراد و ایجاد عدم امنیت در فضای مجازی می شود.

شکایت از سایت های اینترنتی

این تخلفات و جرائم اینترنتی انواع مختلفی داشته و از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. دسترسی غیر مجاز و سرقت اطلاعات
  2. آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت
  3. توهین و فحاشی در فضای مجازی
  4. جاسوسی از طریق شبکه اینترنت
  5. هک اطلاعات و سیستم های رایانه ای
  6. سوء استفاده از زنان و کودکان
  7. حملات سایبری
  8. بزهکاری اینترنتی
  9. ایجاد موانع در دسترسی کاربران به وب سایت ها و صفحات مجازی
  • سوء استفاده از بانک های اطلاعاتی
  • ایجاد مسیرهای انحرافی در پرداخت های مالی
  • نقض قوانین کپی رایت

از دیگر جرائم اینترنتی که در این مقاله قصد داریم به تفسیر به آن بپردازیم؛ جرائم و قانون شکنی هایی است که توسط سایت های اینترنتی، پیج های اینستاگرامی و کانال های تلگرامی انجام می شود.

چند مورد از این جرائم و کلاهبرداری ها مواردی است که در زیر نام برده شده اند

  • خرید از سایت های نامعتبر، پیج های اینستاگرامی غیر واقعی، کانال های تلگرامی دروغین که بعد از سفارش و پرداخت وجه، کالایی به دست مشتری نخواهد رسید.
  • ارائه اجناس تقلبی و بی کیفیتی که با مشخصات کالایی که در آن سایت ارائه شده بسیار متفاوت است.
  • درخواست واریز وجه با اکانت های فیک از اشخاص حقیقی
  • هک و ایجاد اختلال در حساب های کاربری افراد و یا استفاده از اطلاعات شخصی آن ها

اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که اگر چنین مشکلی برای شما پیش آمد، ابتدا به کجا باید بروید؟ از طریق کدام مرجع به حل این مشکل بپردازید؟ آیا می توانید پولتان را پس بگیرید؟ روند شکایت کلاهبرداری اینترنتی مورد نظر چگونه است؟

چند مورد از این جرائم و کلاهبرداری ها مواردی است که در زیر نام برده شده اند

برای رسیدن به پاسخ تمامی این سوالات بهتر است تا انتها با ما همراه باشید. به طور کلی می توان گفت براساس شدت و اهمیت تخلف صورت گرفته راه های مختلفی برای شکایت از سایت های اینترنتی وجود دارد که در ادامه به شرح و تفسیر هرکدام از آن ها می پردازیم.

اما قبل از هر اقدامی برای آگاهی از روند کار و اینکه شکایت شما مربوط به کدام مرجع قانونی می شود؛ بهتر است با مؤسسه ی تهران مدافع تماس بگیرید و با مشاوران و بهترین وکیل جرایم رایانه‌ ای و سایبری متخصص در این مجموعه در مورد شکایت از سایت مورد نظر صحبت کنید و از راهنمایی و راهکارهای آن ها بهره مند شوید.

روش های شکایت از سایت های اینترنتی

  1. شکایت از سایت های اینترنتی از طریق سامانه اینماد

یکی از رایج ترین روش های شکایت از سایت های اینترنتی، استفاده از سامانه تخصصی نماد الکترونیکی است. مراحل ثبت شکایت به این صورت است که اگر عضو سامانه هستید با نام کاربری خود وارد شوید و در غیر این صورت لازم است بر روی قسمت ایجاد حساب کاربری کلیک کنید و برای خود یک حساب کاربری ایجاد نمایید.

مطلب مرتبط:  هزینه وکیل برای چک برگشتی و حق الوکاله آن

سپس از نوار شکایات گزینه ی رسیدگی به شکایات را انتخاب نمایید و پس از مطالعه ی آیین نامه چنان چه شکایتتان همچنان برقرار بود آن را ثبت کنید. در مرحله ی آخر کار می بایست آدرس دامنه سایتی که از آن شکایت دارید را ثبت کنید و علاوه بر آن کد رهگیری و یا شماره فاکتوری که از آن سایت دریافت نمودید را بنویسید.

در مرحله ی بعد می بایست نوع شکایت خود را از بین گزینه های موجود در سامانه انتخاب کنید. این گزینه ها عبارتند از:

  • عدم تطابق کالا و آنچه در سایت تبلیغ شده
  • عدم تحویل کالا به دست مشتری یا عدم ارائه خدمت
  • دیرکرد در تحویل کالا یا ارائه خدمت
  • عدم ارائه خدمات پس از فروش و یا عدم بازپرداخت وجه

پس از انجام مراحل فوق می بایست شرح مختصری از مسئله پیش آمده را بنویسید. همچنین می توانید اگر سند یا مدرکی در دست دارید مانند اسکرین شات از صفحه های خرید یا پرداخت از سایت، عکس از محصول مشکل دار و یا عکس رسید پرداخت وجه را آپلود نمایید. بعد از انجام تمامی مراحل در نهایت گزینه ارسال را زده و شکایت خود را ثبت نمایید. در ادامه می توانید از قسمت وضعیت شکایت، از روند بررسی شکایت خود مطلع شوید.

روش های شکایت از سایت های اینترنتی

شما می توانید در هر مرحله از ثبت شکایت خود، اگر سؤالی برایتان پیش آمد از مشاوران و وکلای معتبر مؤسسه تهران مدافع کمک بگیرید. تهران مدافع علاوه بر مسائل حقوقی مربوط به شکایت از سایت های اینترنتی آماده ی خدمت رسانی در زمینه مسائل حقوقی دیگر از جمله انحصار وراثت، طلاق توافقی، مسائل حقوقی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مشاوره حقوقی حضانت آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان است.

  1. شکایت از طریق اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

این اتحادیه در واقع اتحادیه ای صنفی جهت رسیدگی به امور حقوقی مربوط به کسب و کارهای اینترنتی است. کلیه ی تخلفات سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی را می توان از طریق این اتحادیه پیگیری کرد. در صورتی که این اتحادیه در حل آن موضوع ناتوان باشد، آن را به مراجع قانونی ذی صلاح ارجاع خواهد داد.

ابتدا با ورود به صفحه ی اصلی وب سایت رسمی این اتحادیه به نشانی https://ecunion.ir در نوار پایین وارد قسمت شکایت شوید. پس از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری خود شکایت از سایت به همراه شرح کوتاهی از وقایع و علت شکایت خود بنویسید. لازم به ذکر است که در صورت وجود فایل های ضمیمه ای آن ها را نیز آپلود نمایید.

در آخر پس از ثبت شکایت یک کد رهگیری دریافت می کنید که با استفاده از می توانید روند شکایت از سایت اینترنتی را پیگیری نمایید.

  1. شکایت از طریق پلیس فتا

از طریق وب سایت رسمی پلیس فتا به آدرس WWW.cyberpolice.ir می توانید شکایت خود را مطرح کنید. پلیس فتا در کمترین زمان ممکن با تماس خواهد گرفت و به بررسی موضوع می پردازد. اما قبل از ثبت شکایت خود نیاز است که در وب سایت پلیس فتا حساب کاربری ایجاد کنید.

  1. شکایت از سایت های اینترنتی از طریق مراجع قضایی

علاوه بر ۴ راه قبلی ذکر شده راه دیگری جهت شکایت از سایت های اینترنتی وجود دارد و آن هم اقدام از طریق مراجع قضایی است. جهت طرح شکایت از طریق این روش می بایست به دادسرای جرائم رایانه ای محل سکونت خود مراجعه نمایید. پس از مراجعه در وهله ی اول برای شما پرونده تشکیل داده می شود و روند رسیدگی به پرونده شکایت از سایت طبق روال قانونی پیش می رود.

مطلب مرتبط:  مشاوره حقوقی حضوری با وکیل متخصص گروه تهران مدافع

لازم به ذکر است که دادسرا بر اساس حساسیت موضوع پرونده و جهت بررسی بیشتر موضوع دادسرای جرائم رایانه ای آن پرونده را به پلیس فتا ارجاع می دهد.

  1. شکایت از سایت های اینترنتی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

همان طور که پیش تر گفته شد کلیه ی تخلفاتی از قبیل کم فروشی، تقلب، احتکار، گران فروشی و عدم عرضه کالا در صورتی که از سمت سایت های اینترنتی رخ دهد، می توان از طریق تعزیرات حکومتی نیز پیگیری شوند. البته لازم است بدانید که شکایت از سایت های اینترنتی از این طریق کمتر توصیه می شود. چراکه روشی بسیار طولانی و زمان بر است.

کلام آخر

همان طور که در ابتدا گفته شد پیشرفت تکنولوژی و رونق کسب و کارهای اینترنتی موجب افزایش تخلفات اینترنتی شده است. حتما برای شما هم پیش آمده که به دنبال کالایی هستید که نتوانستید آن را در هیچ مغازه ای پیدا کنید. در نهایت کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه اینترنتی خریداری می کنید. ممکن است در روند خرید شما اتفاقاتی از جمله عدم تحویل کالا، عدم تطابق کالا و….. بیوفتد. اما در مواقع این چنینی راه حل چیست و چطور می توان این موضوع را پیگیری کرد؟ به کدام مرجع باید مراجعه کرد؟

سؤالات متداول:

  1. سایت های اینترنتی از چه طریقی شما را فریب می دهند؟

سایت های اینترنتی از طریق ساخت صفحه های پرداخت جعلی اطلاعات حساب شما را به سرقت می برند و یا بعد از فروش جنس فرضی وب سایت را از دسترس خارج می کنند.

  1. روش های شکایت از سایت های اینترنتی را نام ببرید؟

براساس نوع شکایت از سایت می توان از طریق سامانه اینماد، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، پلیس فتا، مراجع قضایی و از طریق سازمان تعزیرات حکومتی اقدام نمود.

  1. رایج ترین روش شکایت از تخلفات سایت های اینترنتی چیست؟

یکی از رایج ترین روش های شکایت از سایت های اینترنتی استفاده از سامانه اینماد است. به طور کلی می توان گفت سلسله مراتب کار از ابتدا تا انتها بسیار آسان بوده و شما می توانید روند شکایت خود را در هر مرحله پیگیری نمایید.

  1. کدام روش شکایت از سایت های اینترنتی کمتر توصیه می شود؟

به طور کلی می توان گفت کلیه ی تخلفات، کم فروشی، احتکار از سمت سایت های اینترنتی را می توان از طریق سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری کرد. اما این روش کمتر توصیه می شود چراکه روشی بسیار طولانی و زمان بر است.

5/5 - (1 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵