... ...

مراحل و شرایط پس گرفتن سفته از کارفرما

  • 14 آذر 1400
  • بروزرسانی: ۱۲ مهر ۱۴۰۲
  • بدون نظر
  • 9 دقیقه
  • 3987 بازدید

گرفتن سفته یا چک از افراد در هنگام استخدام و انعقاد قرارداد کاری یک امر بسیار رایج و جا افتاده در محیط های کاری است. اما اشخاصی که به عنوان نیروی کار این اسناد را به کارفرما می دهند باید نکات ویژه ای را برای جلوگیری از مشکلات حقوقی در آینده و احیانا سوء استفاده از این اسناد رعایت کنند. با مطالعه این مقاله از گروه وکلای تهران مدافع با برخی از این نکات مهم حقوقی و مراحل و شرایط پس گرفتن سفته از کارفرما آشنا می شوید. بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق تر و متناسب با شرایط خود از مشاوره حقوقی یک وکیل پایه یک متخصص در حقوق تجارت و حقوق کار استفاده کنید. گروه وکلای تهران مدافع انواع مشاوره های حقوقی را با بهترین کیفیت به شما ارائه می دهند.

مراحل و شرایط پس گرفتن سفته از کارفرما

سفته برای تضمین حسن انجام کار چیست؟

این روزها در قراردادهای کاری که در محیط های کاری از جمله کارگاه ها یا شرکت ها میان کارگر و کارفرما منعقد می شود، گرفتن مبلغ مشخصی سفته یا چک تبدیل به امری متداول و بخشی از عرف نانوشته قراردادهای کاری شده است. این سفته یا چک که به آن ها سفته یا چک بابت تضمین حسن انجام کار گفته می شود، همانطور که از عنوانش مشخص است نوعی تضمین از سوی کارگر به کارفرماست که نشان دهنده تعهد او به انجام صحیح تعهدات کاری و رعایت مقررات محل کار است. تنظیم این سفته و انعقاد قرارداد کاری بر اساس آن نکات حقوقی مهمی دارد که در ادامه این مقاله به آن ها می پردازیم.

نکات حقوقی تنظیم سفته برای تضمین حسن انجام کار

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که به یک موقعیت شغلی دعوت شده باشید و کارفرما از شما برای تضمین تعهدات کاری و عملکرد درست در محیط کار سفته یا چک بخواهد. در این موارد اگر هنگام انعقاد قرارداد و تنظیم چک با یک وکیل پایه یک متخصص در حقوق تجارت و حقوق کار مشورت های لازم را انجام ندهید ممکن است در آینده با سوء استفاده از این اسناد و ضرر و زیان های مالی مواجه شوید؛ مخصوصا اگر مبلغ سفته یا چکی که به کارفرما داده اید مبلغ زیادی باشد. اما رعایت برخی نکات حقوقی ساده در تنظیم و صدور این سفته و انعقاد قرارداد باعث می شود به لحاظ حقوقی شرایط ایمن تری داشته باشید و از وقوع برخی مشکلات در آینده جلوگیری کنید. در این قسمت برخی از این نکات را به شما عزیزان توضیح می دهیم.

  • مهمترین نکته برای تنظیم سفته ای که جهت حسن انجام کار به کارفرما می دهید این است که در متن سفته این موضوع یعنی علت صادر شدن سفته که جهت تضمین حسن انجام کار است و همچنین مشخصات قراردادی که به استناد آن این سفته صادر شده است را به صورت صریح ذکر کنید. عدم ذکر علت صدور سفته در آن باعث می شود کارفرمایی که سفته را به نام او صادر کرده اید از این سند سوء استفاده کرده و به عنوان طلبکار شما و بدون علت موجه مبلغ آن را مطالبه کند.
  • نکته دیگر در دادن سفته حسن انجام کار به کارفرما این است که باید در متن خود قرارداد کاری صدور این سفته و موضوع و مشخصات آن ذکر گردیده و به تایید طرف مقابل برسد. با این کار کارفرما نمی تواند از سفته شما سوء استفاده کند.
  • علاوه بر ذکر اینکه سفته ای بابت حسن انجام کار به کارفرما داده شده بهتر است در متن قراداد معنای دقیق حسن انجام کار و مواردی که باعث نقض آن می شود به صورت دقیق ذکر شود. زیرا در غیر این صورت کارفرما ممکن است به استناد مواردی که مورد توافق طرفین نبوده و یا شخص کارگر از اهمیت آن ها اطلاع نداشته است مبلغ سفته را به علت عدم حسن انجام کار توسط کارگر مطالبه کند.
  • سفته ای که برای حسن انجام کار صادر می شود، باید توسط کارفرما امضا شود و کارفرما یک نسخه از کپی آن را به شما ارائه دهد.
  • در نهایت اینکه سفته ای که صادر می کنید باید حتما در وجه شخص معین که همان کافرماست باشد و همچنین تاریخی برای تادیه مبلغ آن تعیین نکنید.
مطلب مرتبط:  نمونه قرارداد کار موقت نوشته شده توسط وکیل پایه یک تهران مدافع

تنظیم سفته برای قراردادهای کاری

پس گرفتن سفته از کارفرما پس از اتمام کار

زمانی که مدت قرارداد شما به اتمام می رسد و دیگر در آن محیط کاری کار نمی کنید، فلسفه وجودی صدور آن سفته از بین می رود و در نتیجه کارفرما موظف است سفته ای که بابت حسن انجام کار از شما گرفته است را به شما پس بدهد. در صورتی که کارفرما این کار را انجام ندهد باید اقدام به پس گرفتن سفته از کارفرما نمایید. برای این کار مراحلی وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود.

مراحل پس گرفتن سفته از کارفرما

برای پس گرفتن سفته از کارفرما باید مانند هر امر حقوقی دیگر مراحلی را طی کنید. اولین مرحله برای پس گرفتن سفته از کارفرما این است که پس از اتمام مدت زمان قرارداد کاری، اظهارنامه ای مبنی بر درخواست پس گرفتن سفته از کارفرما و یا همان استرداد نوشته و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای مخاطب آن یعنی همان کارفرما ارسال کنید. در صورتی که کارفرما پس از دریافت این اظهارنامه همچنان سفته مورد نظر را به شما پس ندهد می توانید دادخواستی تحت عنوان دادخواست استرداد سفته از کارفرما تنظیم کرده و به دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده یعنی کارفرما بفرستید. در این دادخواست باید به موضوع و علت صدور سفته بر اساس قرارداد کاری استناد نمایید و با توجه به اتمام قرارداد کاری و از بین رفتن کاربرد سفته، حکم به استرداد سفته از کارفرما را از دادگاه مطالبه کنید. همچنین باید به اسناد و مدارکی که اثبات کننده حسن انجام کار توسط شما در مدت قرارداد هستند استناد کنید. بنابراین جمع آوری اسنادی که نشان دهنده حسن انجام کار توسط شما هستند در طول مدت قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد. برای انجام هر یک از این مراحل پس گرفتن سفته از کارفرما بهتر است از یک وکیل اداره کار متخصص و مجرب استفاده کنید که بتواند اظهارنامه و دادخواست شما را بر اساس قوانین و مقررات حاکم بر موضوع تنظیم نماید. همچنین توصیه می شود هنگام انعقاد قرارداد کاری نیز حتما با یک وکیل متخصص در حقوق کار که به نکات حقوقی لازم برای انعقاد قرارداد کاری باشد مشورت نمایید. برای آشنایی با نحوه کسب مشاوره در این زمینه مقاله مشاوره حقوقی سفته برای شما مفید خواهد بود.

مراحل پس گرفتن سفته از کارفرما

شکایت از پس ندادن توسط توسط کارفرما

علاوه بر پیگیری حقوقی جهت پس گرفتن سفته از کارفرما در دادگاه عمومی حقوقی می توانید از کارفرما به دلیل ارتکاب جرم خیانت در امانت شکایت کنید. به محض اتمام مدت زمان قرارداد کاری سفته صادر شده توسط شما به عنوان امانتی در دست کارفرما تلقی شده و اگر کارفرما عامدانه سفته شما را پس ندهد مرتکب جرم خیانت در امانت شده است. برای شکایت در این شرایط باید با کمک وکیل پایه یک شکوائیه ای به دادسرای صالح که دادسرای محل وقوع جرم است ارسال کنید.

مطلب مرتبط:  شماره تلفن مشاوره حقوقی رایگان قوه قضاییه

پس گرفتن سفته از کارفرما چه ضرورتی دارد؟

زمانی که قرارداد کاری شما با کارفرما به اتمام می رسد باید در اسرع وقت اقدام به پس گرفتن سفته از کارفرما نمایید. پس گرفتن سفته از کارفرما از این جهت ضرورت دارد که ممکن است کارفرما پس از به خاتمه رسیدن قرارداد آن سفته را به شخص دیگری منتقل کند و این مساله ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای شما در ارتباط با آن سفته بشود. در نتیجه مهم ترین و ابتدایی ترین کار پس از خاتمه قرارداد کاری پس گرفتن سفته از کارفرما یا هر نوع تضمین دیگری است که به کارفرما داده اید. برای این کار بهتر است از یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در حقوق کار استفاده کنید.

مشاوره حقوقی درمورد سفته حسن انجام کار

زمانی که اقدام به صدور هر گونه سند تعهد آور در وجه شخص دیگری می کنید باید نکات حقوقی مخصوص آن سند و جهت صدور آن را رعایت کنید. برای آشنایی با نکاتی که باید رعایت کنید لازم است از یک وکیل متخصص و مشاور حقوقی باتجربه در این رابطه استفاده کنید. استفاده از وکیل یا مشاور حقوقی در ارتباط با موضوع حقوقی شما باعث می شود از ایجاد مشکلات متعدد و پر هزینه ای که ممکن است به علت عدم رعایت برخی نکات ساده برایتان به وجود آید جلوگیری کنید. گروه وکلای تهران مدافع با گرد هم آوردن وکلای پایه یک و مجرب با انواع تخصص ها در کنار یکدیگر و تحلیل و بررسی پرونده افراد از منظر ابعاد مختلف، قابلیت های حقوقی بی نظیری برای ارائه انواع خدمات حقوقی به شهروندان به وجود آورده است. برای کسب هر گونه مشاوره در ارتباط با سفته حسن انجام کار به ویژه نحوه پس گرفتن سفته از کارفرما می توانید از خدمات متعدد و متنوع گروه وکلای تهران مدافع استفاده نمایید.

سوالات متداول

سفته حسن انجام کار چیست؟

سفته حسن انجام کار نوعی تضمین است که در هنگام انعقاد قرارداد کاری میان کارگر و کارفرما برای تضمین اجرای صحیح تعهدات کاری از سوی کارگر به کارفرما داده می شود. این تضمین می تواند از هر نوع دیگر از جمله چک هم باشد.

مهمترین نکته در زمان صدور سفته حسن انجام کار چیست؟

مهمترین نکته برای صدور این نوع سفته این است که علت صدور سفته و مشخصات قرارداد کاری ای که به موجب آن این سفته صادر می شود را در متن سفته قید نمایید.

چه زمانی می توان سفته را از کارفرما پس گرفت؟

به محض خاتمه مدت زمان قرارداد کاری، کارکرد سفته حسن انجام کار از بین می رود و در نتیجه کارگر می تواند آن را از کارفرما پس بگیرد.

چگونه می توان اقدام به پس گرفتن سفته از کارفرما کرد؟

برای انجام این کار ابتدا باید اظهارنامه ای با درخواست استرداد سفته برای کارفرما ارسال کنید و در صورتی که موفق به پس گرفتن آن نشدید دادخواست استرداد سفته از کارفرما را در دادگاه عمومی حقوقی مطرح کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵