... ...

هزینه طلاق توافقی در سال 1403 با وکیل و یا بدون وکیل چقدر است؟

  • 20 اردیبهشت 1400
  • بروزرسانی: ۵ فروردین ۱۴۰۳
  • بدون نظر
  • 6 دقیقه
  • 4491 بازدید

گاهی اوقات ممکن است که زوجین دیگر نتوانند با یکدیگر زندگی کنند و تنها راه را طلاق و جدایی بدانند. در اینصورت ممکن است به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند. اما سوالی که ممکن است برای آنها پیش بیاید این است که هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ و شاید بارها این سوال را از خود پرسیده باشند که اگر وکیل برای انجام طلاق توافقی بگیرم چقدر باید هزینه کنم؟  در این مقاله ما تمامی سوالات شما را در رابطه با هزینه‌هایی که این نوع طلاق دارد آشنا می‌کنیم.

طلاق توافقی چیست؟

در مرحله اول لازم است که بدانیم طلاق توافقی چیست؟ طلاق توافقی طلاقی است که هردو زن و شوهر با یکدیگر توافق می‌کنند  که از یکدیگر طلاق بگیرند. البته توافق آنها فقط در طلاق نیست بلکه زن و شوهر بر تمامی حقوق مالی که بر یکدیگر دارند نیز توافق می‌کنند. این حقوق مالی شامل نفقه، مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت و سایر حقوق مالی است که زن و شوهر در طول ایام زوجیت بر یکدیگر تعهد دارند. در طلاق توافقی زن وشوهر توافقات خود را در قالب توافقنامه‌ای می‌نویسند و در هنگام جلسات رسیدگی به دادگاه ارائه می‌کنند. لازم است که زن و شوهر ابتدا در سامانه تصمیم برای انجام جلسات مشاوره ثبت نام کنند و پس از آن دادخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسانند.

هزینه طلاق توافقی

 

هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ بدون وکیل

مقدار مبالغی که باید برای انجام یک طلاق توافقی صرف کرد بستگی به هزینه مشاوره و دادخواست طلاق توافقی و همچنین مبلغی که به دفاتر ثبت طلاق باید پرداخت، می‌تواند متفاوت باشد. از طرفی هزینه طلاق توافقی بدون وکیل با حالتی که زوجین وکیل داشته باشند، متفاوت است. به طور کلی هزینه‌های مربوطه بر اساس گواهی‌هایی که باید به دادگاه ارائه بدهید موارد ذیل را شامل می‌شود:

  • مشاوره: مشاوره پنج جلسه است و پرداخت مبلغ صد هزارتومان برای هر جلسه ضروری است. بنابراین باید پرداختی‌های جلسات مشاورباید در لیست مبالغ طلاق توافقی باشد.
  • هزینه دادرسی: منظور از دادرسی رسیدگی به روند پرونده در دادگاه است که تقریبا مبلغی معادل صد و هفتاد هزار تومان می‌شود.
  • هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که مبلغی معادل صد هزار تومان است.
  • مشاوره در دادگاه خانواده: مشاوره در مقر خود دادگاه خانواده به پرداخت مبلغی معادل صد و چهل هزارتومان نیاز دارد. این مشاوره فقط در یک جلسه برگذار می‌شود.
  • هزینه ثبت طلاق در دفاترطلاق: در مرحله آخر و بعد از دریافت رای و حکم دادگاه لازم است که برای ثبت طلاق به دفاتر طلاق مراجعه کنید. هزینه طلاق توافقی در دفترخانه و یا در دفاتر طلاق معادل ششصد هزارتومان تا هشتصد هزارتومان است.
  • صدور گواهی بکارت زوجه: در صورتی که طلاق در زمان عقد است و زوجه ادعا کند که هنوز باکره است باید هزینه‌ای برای صدور گواهی بکارت از قانون پزشکی بپردازد.
  • هزینه آزمایش عدم بارداری
مطلب مرتبط:  اجرت المثل زن چیست؟ آشنایی با مبانی فقهی و حقوقی آن توسط وکیل

بنابراین هزینه‌ها میتواند به فاکتور‌های زیادی بستگی داشته باشد. علاوه بر آن باید توجه داشته باشید هر کدام از زوجین باید وکیل جداگانه برای انجام مراحل طلاق توافقی بگیرند. هزینه طلاق توافقی بدون وکیل معادل مبالغی است که بیان شد. در ادامه هزینه‌های این نوع طلاق درصورتی که زوجین وکیل میگیرند را بیان می‌کنیم.

هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ با وکیل

در صورتی که هریک از زوجین قصد دارند که برای انجام مراحل طلاق توافقی یک وکیل داشته باشند، مقدار مخارج و حق الزحمه‌ای  که باید  برای یک وکیل صرف شود، متفاوت از زمانی است که خودشان به تنهایی مراحل طلاق توافقی را انجام می‌دهند. افرادی که وکیل برای طلاق توافقی دارند باید مقدار حق الوکاله وکیل را نیز محاسبه کنند و آن را در لیست هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ قرار بدهند. باید فاکتور‌های متفاوتی را برای زمانی که زوجین وکیل برای طلاق توافقی می‌گیرند در نظر گرفت:

  • در صورتی که در شهرستان‌ها و یا شهرهای مختلف هستید هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ و در صورتی که وکیل دارید می‌تواند متفاوت باشد. به این معنا که حق‌الوکاله وکلا در شهرهای مختلف برای طلاق توافقی می‌تواند متفاوت باشد.
  • هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ و با حضور وکیل میتواند تغییر کند در صورتی که وکیل شما متخصص و با مهارت باشد. به عبارتی دیگر اگر زوجین وکلایی انتخاب کنند که متخصص و با مهارت اند و به عبارتی دیگر وکیل در طلاق توافقی هستند و در این زمینه از تجربه کافی برخوردارند، هزینه حق الوکاله آن نیز بیشتر است.
مطلب مرتبط:  بهترین وکیل مهریه و آشنایی با هزینه های 0 تا 100 آن توسط تهران مدافع

هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ با گروه وکلای تهران مدافع

برای انجام طلاق توافقی وجود یک وکیل برای افرادی که دوست ندارند در دادگاه خانواده رفت و آمد کنند و یا افرادی که شاغل هستند و وقت ندارند تا خودشان مراحل طلاق توافقی را انجام بدهند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. از طرفی از آنجایی که وکیل با مراحل طلاق توافقی آشنایی دارد می‌تواند تمامی مراحل را بسیار سریع انجام دهد که باعث صرفه جویی در وقت می‌شود. به همین منظور توصیه ما این است که حتما قبل از انجام طلاق توافقی با یک وکیل مشورت کنید و از کمک آنها استفاده کنید. گروه وکلای تهران مدافع متشکل از وکلای با تجربه در زمینه طلاق توافقی می‌تواند کمک فراوانی به شما بکند. کافی است با ما تماس بگیرید.

 در مورد طلاق توافقی اقلیت های دینی در مطلبی جداگانه به این موضوع پرداخته ایم که میتوانید با کلیک بر روی لینک مربوطه به این مطلب مراجعه کنید

جمع بندی

هزینه طلاق توافقی درسال ۱۴۰۲ به عوامل و فاکتور‌های متفاوتی بستگی دارد. زوجینی که قصد دارند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند باید تمامی هزینه‌ها را برآورد کنند.  بنابراین و به طور کلی میتوان بیان کرد که این هزینه‌ها به هزینه جلسات مشاوره، هزینه دادرسی، هزینه وکیل، هزینه صدور گواهی‌های مربوطه، هزینه ثبت طلاق توافقی در دفاتر طلاق، هزینه تنظیم دادخواست و دیگر عوامل بستگی دارد. از طرفی در صورتی که وکیل برای طلاق توافقی می‌خواهید، باید فاکتورهای متفاوتی را نیز برای حق‌الوکاله وکیل درنظر بگیرید.

سوالات متداول

مراحل درخواست طلاق توافقی کدام است؟

مهمترین مرحله طلاق توافقی رسیدن به توافق در خصوص  طلاق توافقی و همچنین رسیدن به یک توافق در برابر تعهدات و حقوق مالی یکدیگراست. پس از آن باید طرفین توافقات خود را در صورتجلسه‌ای بنویسند.

هزینه طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ با چه کسی است؟

اینکه هزینه طلاق توافقی با چه کسی است کاملا به توافق زوجین بستگی دارد. گاهی اوقات زوجیت توافق می‌کنند هزینه‌ها برعهده مرد باشد و گاهی اوقات نیز توافق می‌کنند که هزینه‌های طلاق توافقی برعهده زن باشد.

5/5 - (4 امتیاز)
سوالات شما
بدون دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵