... ...

آیا در قانون جدید، بازرسی و گشتن ماشین ها توسط پلیس قانونی است؟

  • 14 مهر 1399
  • بروزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
  • ۴۹ نظر
  • 4 دقیقه
  • 8463 بازدید

پاسخ به این سوال در وهله اول خیر است اما استثناء قانونی نیز برای بازرسی داخل اتومبیل وجود دارد پس قبل از پاسخ به این سوال ابتدا باید دید آیا گشتن ماشین توسط پلیس و به عبارتی بازرسی خودرو توسط پلیس از چه زمان و بر اساس چه قانونی یا بخشنامه های قانونی تلقی شد و بعد از آن تنها در مواردی خاص قانونی تلقی گردید.

در سال ۱۳۷۹ طبق بخشنامه شماره ۱/۱۷۹/۰۱/۴۰۲ اداره کل قوانین و امور حقوقی ناجا که تفتیش و بازرسی خودروها را علی اطلاق و غیر جرائم مشهود بدون کسب اجازه مخصوص از مقام قضایی مجاز دانسته بود و حتی در این بخشنامه و دستور مقام قضایی در زمینه خودداری از تفتیش و بازرسی غیر قانونی را غیرقابل ترتیب اثر اعلام داشته بود.

آیا شماره تلفن وکیل را جهت مشاوره رایگان میخواهید؟

شما با داشتن شماره موبایل وکیل به صورت ۲۴ ساعته در مورد این مقاله یا مقالات دیگر می توانید بدون پرداخت هزینه مشاوره حقوقی بگیرید. وکلای پایه یک متخصص ما منتظر تماس شما هستند.

پس همانگونه که مشخص شد پلیس طبق این بخشنامه بازرسی خودرو را بدون وجود جرم مشهود می‌توانست انجام دهد جرم مشهود طبق قانون به این معنا است که برای آن جرم قانونگذار مجازات تعیین نموده و این جرم در امکان عمومی و منظر مردم و پلیس مشاهده شود بلافاصله اقدام از سوی پلیس و اطلاع از سوی مردم به پلیس داده شود مانند عربده کشیکیف قاپیزورگیریسرقت از منزل  و تصادف و فرار از محضر تصادف.

مطلب مرتبط:  وکیل توهین و تهدید در تهران به همراه نمونه دادخواست

پس در این موارد جرم مشهود معنا پیدا می کند.

طبق این بخشنامه حتی در صورتی که فردی به صورت عادی در تردد با خودرو بود بازرسی داخل اتومبیل و گشتن ماشین توسط پلیس جلوه قانونی داشت.

گشتن ماشین ها توسط پلیس

آیا طبق قانون جدید گشتن ماشین توسط پلیس امکانپذیر است؟

همانگونه که در مطلب فوق ذکر  شد طبق بخشنامه قبل پلیس بدون وجود جرم مشهود نیز امکان بازرسی خودرو را داشت اما طبق ماده ۵۶ قانون آیین دادرسی کیفری بازرسی اشیا از جمله اتومبیل در جرایمی که مشهود نیست فقط باید با اجازه موردی قاضی صورت بگیرد.

بر طبق این ماده و با لغو بخشنامه شماره ۱/۱۷۹/۰۱/۴۰۲  سال ۱۳۷۹ که پلیس را مجاز بررسی و تفتیش خودرو بدون اجازه از مقام قضایی و در همه موارد قانونی دانسته بود لغو گردید و بازرسی خودرو توسط پلیس را صرفاً در موارد مشهود امکان‌پذیر دانست و در سایر موارد که جرم مشهودی وجود ندارد صرفاً با دستور موردی در خصوص همان خودرو را از مقام قضایی قانونی دانست.

آیا طبق قانون جدید گشتن ماشین توسط پلیس امکانپذیر است ؟

بازرسی خودرو توسط بسیج قانونی است؟

بسیج و سایر ضابطین  قضایی نیز طبق قانون موظف به اعمال قانون در ارتباط با وظایف مجهول بوده و بر اساس ماده ۵۶ قانون آیین دادرسی کیفری موظف می باشند صرفاً در موارد مشهود اشیا از جمله اتومبیل را بازرسی نمایند و در موارد غیر مشهود می بایستی با اجازه از مقام قضایی و با مشخص بودن خودرو  نسبت به بازرسی و گشتن خودرو اقدام نمایند.

بازرسی خودرو توسط بسیج قانونی است؟

آیا گشتن کیف توسط پلیس قانونی است؟

که طبق قانون قضایی میان خودرو و یا وسایل شخصی افراد مانند ساک و کوله پشتی نمی باشد وقتی جرم مشهودی وجود نداشته باشد هرگونه بازرسی مستلزم کسب اجازه از مقام قضایی است حال خودرو باشد یا وسایل شخصی دیگر.

مطلب مرتبط:  آشنایی با وکیل چک برگشتی و معرفی مراحل وصول آن

 آیا پلیس می‌تواند بدون دلیل خودرو را متوقف و مدارک شناسایی را مشاهده نماید؟

. در صورت عدم تخلف خیر حتی درخواست مدارک بدون دلیل ، قانونی نمی باشد

آیا نداشتن حجاب در خودرو جرم است و شامل گشتن ماشین توسط پلیس می شود؟

طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بانوانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر گردند به مجازات حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می گردند.

در خصوص کشف حجاب در خودرو و مجلس شورای اسلامی در طرحی با عنوان طرح صیانت از عفاف و حجاب در خصوص کشف حجاب در خودرو را مطرح نموده که بر این اساس:

معیار حجاب اسلامی پوشش سر و گردن به جز گردی صورت است و عدم رعایت آن دارای مجازات است.

جریمه کشف حجاب در خودرو علاوه بر مجازات جرایم قانونی که در بالا ذکر شد شامل ۱۰۰ هزار تومان جریمه و ۱۰ نمره منفی است.

در تکمیل مبحث گشتن ماشین توسط پلیس و کشف حجاب لازم به ذکر است طبق قانون جریمه فوق و مجازات در نظر گرفته شده در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی برای کشف حجاب در خودرو در نظر گرفته شده است.

3.9/5 - (27 امتیاز)
سوالات شما
۴۹ دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اراد

    سلام خسته نباشید آیا مامور بدون حکم دادستان حق گشتن صندوق رو دارد اجازه هم ندهی باز ماشینت توقیف میشه واینکه خووت هم بازداشت حالا بیا ثابت کن که اقایون حق گشتن صندوق خودرو رو ندارن

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      دوست عزیز متاسفانه بعضی موارد در قانون پیش بینی شده که در عمل اجرایی نیست
      مورد شما اگر ضابط قضایی شاهد جرم مشهودی باشد بله میتواند جست و جو کند

  2. Mahdi

    سلام خسته نباشید یک سوال فنی : من یک شب حدود ساعت ۱۲ کنار خیابون ماشین پارک کرده بودم و بغل ماشینم وایساده بودم که ماشین گشت نیرو انتظامی اومد جلو ماشینم پارک کرد و ماموری که از ماشین اومد پایین از من مدارک خواست و سوئیچ ماشین رو که وقتی پرسیدم سوئیچ چرا گفت باید چک کنم وقتی تحویل دادم بدون هیچ حرفی سریع سوار ماشین گشت شد رفت حدود یک ساعت من کنار ماشینم بدونم سوئیچ اونجا مونده بودم و اعصابم داغون بود کنار خیابون که حتی وقتی به ۱۱۰ هم زنگ زدم یه ماشین گشت دیگ فرستادن و ماشین دیگه که قبل اونا اومده بود رو با بیسیم گفتن بیاد برگرده وقتی هم که اومد گفتن ماشین باید بره کلانتری و توقیف بشه وقتی دلیل پرسیدم هیچ جوابی به من ندادن و فقط با زور و تهدید اینکه اگر ماشین نبرم باشون خودمم دستگیر میکنن بردن کلانتری
    فقط میخوام بدونم که کارشون روی اصول و قانون بوده وقتی من هیچ کاری نکردم؟! و میتونم این کارشون رو پیگیری کنم و شکایت کنم!!!

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      شما میتوانید با ١٩٧ که مختص بازرسی ضابطان می‌باشد تماس بگیرید

  3. مجید

    سلام اگر با دوست دخترمون با ماشین بریم بیرون مامور بی‌خود بمون گیر بده در صورتی که خطایی از ما سر نزده باشه چی ؟

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      صرف داخل ماشین بودن با شخص نامحرم جرم نیست
      مگر مورد دیگری بوده باشد

  4. مصطفی

    چرا چرت و پرت تلاوت میکنید؟
    میگید حق بازرسی ندارند بعد میگید اگه ضن قوی داشته باشند میتونن بازرسی کنن،من از مامور بی در و پیکر فراجا حکم جست و جوی ماشین رو خواستم که در جواب بهم گفت میتونم مثل آب خوردن یه گزارش برات بنویسم و این موادی که تو دستمه رو بندازم تو ماشینت بری آب خنک بخوری،حالا اگه منم باهاش بحث میکردم و اون حرومزاده این کارو میکرد چجوری میتونستم ثابت کنم که مواد واسه من نیست؟
    فراجا به جای تربیت کردن ماموری که حافظ جان مال و ناموس مردم باشه حرومزاده و مفت خور تربیت میکنه که میخواد با این لباسی که تنشه از مردم سواستفاده کنه
    حالم از مامورین فراجا بهم میخوره یه مشت عقده این که به جای حمایت از مردم عقده هاشونو رو سر مردم خالی میکنن البته این عقده ای بودن برمیگرده به سیستم آموزشی فراجا
    الان جواب میدی که با ۱۹۷ تماس بگیر و موضوع رو بازگو کن،نیازی نیست خودتو تو زحمت بندازی جواب بدی فقط اینو بدونین اگه قبلا از طرف مردم مورد احترام قرار میگرفتین دیگه الان اینجوری نیست و به چشم دشمن میبینیم شمارو
    خالی از لطف نباشه که تعداد محدودی از مامورین قابل احترامن و خدا به خودشون و خونوادشون عزت و سربلندی بده
    تکرار میکنم تعداد محدودی

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      دوست عزیز متاسفانه این موردی که شما مطرح کردید بنده نیز با چشم دیده ام و در این سایت و مکان عمومی ناچارا فقط میتوانم راهکار قانونی ارائه دهم، والا خیلی از این راهکارها بخاطر فساد گسترده قابلیت اجرایی ندارد
      انشاالله که روزی فساد در مملکت ما نیز ریشه کن شود
      موفق باشید

  5. حسین بختیاری

    سلام من ۲۰ سالمه اصالتن لرم چون پلاکم ۴۱ تو تهران هر جا میرم میگن بزن منم دیه خسته شدم دیه فقط فرار میکنم ایا جرمه

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      لطفاً سوالتان را واضحتر مطرح نمایید تا راحت تر کمک بگیرید

    2. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      لطفاً سوالتان را واضحتر مطرح نمایید تا راحت تر کمک بگیرید
      موفق باشید

  6. علیرضا

    سلام
    من یه راننده اتوبوس هستم تو خط بندر تهران ایا ایست بازرسی های جلوی راه من حق سگ فرستادن تو ماشین من و همیشه مسافر هارو تو برف سرماوگرما پیاده کنده بارهاشون رو بگرده د گیرهای الکی ودد اخر هم هیچی دست گیراش نشه و بعد بگع بسلامت که ابن کارهاش حداقل نیم ساعت وقت همه رو میگره .میخاسم بدونم ایا همیچن حقی رو دارن
    ممنون

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      در راستای کشف جرم و حفظ امنیت راهها این حق را دارند و بهتر است سپاسگزارشان باشیید

  7. Shabah

    آیا پلیس میتواند یاحق این را دارد که با باتون یاسنگ اقدام به شکستن شیشه خودرو افراد نماید احتمالا سوال خنده داریست چون حتی یک دیوانه هم میداند که وظیفه پلیس حفظ شیشه خودرواست نه شکستن ودرپی ان زخمی کردن سرنشینان خودرواست اما بهتراست مسولین دلسووووووز ما گزری به روستای ………………. واقع در ….. کیلومتری اصفهان داشته باشند وشاهده شیشه های شکسته خودروهای مردم که ازده خودرو حداقل شیشه هشت خودرو توسط ماموران دلسسسسسوز کلانتری ویگان امداد که حافظظظان جان وماله مردم هستند دیدن کنند با نهایت تاسف از …….

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام

      ضمن اظهار تاسف بابت اتفاقات پیش آمده به اطلاع می‌رساند که شما می‌توانید گزارش این تخلفات را از طریق شماره ۱۹۷ اعلام نمایید.
      در ضمن بابت حذف و ویرایش آدرس‌های درج شده در متن سوال، که به خاطر معذوریت‌های ما است، از شما پوزش می‌خواهیم.

  8. حمیدخلیلی بندرترکمن

    آیا مامور نیروی انتظامی می تواند بیرون شهری که محدوده خودش هم نیست بازرسی ماشین و بازرسی سر نوشین رو انجام بده و اگر انجام بده و از سر نشین مواد پیدا کنه باز سرنشین می تواند از مامور شکایت کنه

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام مطابق نص ماده، اعلام جرم توسط ضابطین نیز میبایست به طرق قانونی باشد؛ اما این مورد در رویه کاربردی ندارد و لذا مامور نیروی انتظامی در خارج از محدوده نیز میتواند تحت عنوان کشف جرم شمارا متهم کند

  9. حمیدخلیلی بندرترکمن

    آیا مامور نیروی انتظامی می تواند بیرون شهری که محدوده خودش هم نیست بازرسی ماشین و بازرسی سر نوشین رو انجام بده و اگر انجام بده و از سر نشین مواد پیدا کنه باز سرنشین می تواند از مامور شکایت کنه که تو محدوده خودش نبوده بازرسی کرده

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام
      اساسا ادله‌ای که بر علیه شخص استفاده می‌شود باید به طرق مشروع حاصل شده باشد.
      در رابطه با مورد شما هرچند این امکان وجود دارد که مامورینی که اقدام به تفتیش خودرو شما نمودند، برگه ماموریت داشته باشند، اما کماکان فرصت دفاع برای شما باقی است.
      برای دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۰۵۶۵۵۱۲۷۷ تماس بگیرید

  10. مهدی پناهی

    با سلام میخواستم بدونم که مامورای گشت میتونن بدون مجوز کیف و چیزای شخصی ما رو بگردن؟؟

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام مامور نیروی انتظامی اگر ظن قوی به کشف جرم پیدا کند میتواند بدون داشتن مجوز خاصی اقدام به تفتیش نماید

  11. مسلم

    سلام و عرض ادب
    هیچکدوم از قوانینی که شما زحمت کشیدین توضیح دادین توسط ماموران نیروی انتظامی رعایت نمیشه. و اگه مردم بخوان طبق قانون با آنها حرف بزنن بلایی سر اون بنده خدا میارن که به ….خوری میوفته و فکر میکنم اکثر مردم و وکلای عزیز هم دیدن و شنیدن که قانون پشت مردم عادی نیست.

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام متاسفانه این موضوع در ایران وجو دارد و بعضا ایشان توجهی به نحوه ی رفتار ندارند؛اما پیشنهاد میشود در برخورد بعدیتان با شماره ١٩٧ تماس بگیرید و موضوع را گزارش کنید

    2. محمد

      دقیقاً همین اتفاق امروز برای من افتاد وقتی خواست خودرو رو بگرده اجازه ندادم و درخواست حکم کردم که با زور ماشینم با خودم رو بازداشت کردن به جهت توهین به مامور در صورتی که فقط ازش کارت شناسایی خواستم و بهش برخورد و خودرو منو بردن پارکینگ با خیلی فهش های رکیک بعد که چیزی پیدا نکردم از در رفاقت درآمدن که یک جوری ازم رشوه بگیرم ولم کنن منم گفتم میرم دادسرا

      1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

        سلام
        بنده به عنوان یک شهروند از شما میخاهم مورد را تا انتها پیگیری کنید تا در موارد بعدی شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم

    3. امیرحسین

      سلام دوست من
      شما در لحظه تماس بگیر ۱۹۷ موضوع رو شرح بده
      فردا هم دادسرای نظام مامور رو به میخ میکشن

  12. علی شفیعی

    سلام خسته نباشید بنده مامور توضیح بسته دیجی کالا هستم و روزانه ۱۰۰ بسته یا کمتر به آدرس‌های مختلف جابه جا میکنم یک مورد داشتم پلیس با کمال بی احترامی و بدون هیچ اساسی دستور به ایست دادن و گفتن وسط جاده به ایستید و من گفتم بزارید کنار به ایستم مزاحم عبور نباشیم با احترام کامل کنار زدم ولی با کمال بی احترامی مواجه شده و بدون اینکه از خودر پیاده بشه مامور دولت با کمال بی احترامی میپرسه چی قاچاق میکنی گفتم قربان آین چه حرفیه ما کارمون اینه رو هر بسته اسم فامیل آدرس خورده میگه بیخود چی داری بدرد من بخوره اسلحه گوشی ووووو شروع به بازرسی بیخود فرموده و مدارک رو چک کرد در آخر هم مدارک رو مشاهده و انداخت رو ماشین بهش گفتم این حق شهروندی نیست شما الگو هستین برا جامعه به شما اعتماد باید کرد و نظم و نظام بدین به اجتماع میگه گوه اضافه نخور این به شما مربوط نیست و زیاد سر صدا اضافه کنی میبرمت کلانتری خوب طبق ماده ۵۷۰ قانون اساسی توهین به کرامت و شخصیت افراد و برخورد نامتعارف بدون در نظر گرفتن حق شهروندی آیا این برخورد درست هست

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام قانون اساسی مجموعا ١٧٧ اصل دارد
      میتوانید از طریق مراجع قضایی و شماره ١٩٧ علیه مامور شکایت کنید

  13. Amin

    با سلام ایا پاسگاهی ک ک در روستا وجود دارد و در جایگاه پست راهنمایی و رانندگی می ایستد اجازه گشتن ماشین را دارد یا خیر ؟؟؟

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      در اماکنی مثل روستا ، پاسگاه موجود تمام وظایف و اختیارات راهنماایی و رانندگی،نیروی انتظامی ،مامورین ابلاغ و …را دارد

  14. احسان

    با دروود به همه ی عزیزان،بنده روبروی پارک محله ای درکمپلو شمالی خیابان قصر شیرین در شهرستان اهواز ایستاده بودم و با گوشی وَر میرفتم که ماشین پاسگاه جفت کرد و گفت چیکار میکنی ،گفتم با گوشی دارم کار انجام میدم،اومد نشست داخل ماشین و گفت مدارک ،منم گواهینامه و بیمه نامه رو بهش دادم ،گفت بقیه مدارک ،گفتم اسباب کشی داشتم تا الان ،و به این دلیل یخورده اومدم بیرون فشار عصبیم کم بشه ،مدارک فقط اینها باهام هست،ولی شما میتونید هم ماشین و هم خودم رو استعلام بگیریدوقتی دید اینو گفتم ،بهم گفت خوب حالا که ماشینتو بردم پارکینگ بعد میفهمی استعلام یعنی چی،مرد حسابی ماشین ما بنزین نداره بعد تو میگی استعلام بگیرم،بهش گفتم بخدا چراغ بنزین خودرو خودم هم روشنه و پول ندارم بنزین بزنم،گفت پس پارکینگ،به چند نفر زنگ زدم تا پول جور کردم ،البته با التماس گوشیم رو ازش گرفتم ،چون تا نشست داخل ماشین ،گوشیم رو ورداشت،خلاصه رفتیم سمت پمپ بنزین گفت نه پول بده خودمون میریم بنزین میزنیم،منم ۱۰۰ تومن بهشون دادم و گواهینامه رو بهم داد،به محض جدا شدن ،با ۱۹۷ تماس گرفتم و پیغام شکایت رو دادم ،دیروز که میشه فردای همون شب واقعه ،از بازرسی باهام تماس گرفتن و ازم تشکر کردن بابت شکایت و گفتن اگه همه مثل شما عمل کنن ،این وضع برچیده میشه،ولی من گفتم ،اگه پارکینگ میبرد هم باید خسارت میدادم،و گفت نه اصلا حق نداشت وارد ماشین بشه که بخواد تا اینجا پیش بیاد. ۱۹۷ شاکی بشید تا این حرومزادها ترس داشته باشن و مردم‌رو سلاخی نکنن

  15. فرزادقلخانی

    باسلام دیشب ماشین من روگشت نیروانتظامی بعدازگشتن ماشین خودم ماشین رونگه داشت دلیل اینکارروبودن ماشین من درمحل به دفعات ومشکوک به همکاری درسرقت بیان کرد درصورتی که چنین نبوده ومن هیچ گونه سابقه درهیچ زمینه ای ندارم چکار بایدکنم

    1. تهران مدافع وکیل پایه یک دادگستری

      سلام توقیف خودرو بدون وجود و مشاهده جرم مشهود فاقد وجاهت قانونی است به کلانتری مربوطه ناحیه توقیف خودرو مراجعه نمایید و در صورت تشکیل پرونده و ارجاع به دادسرا تقاضای رفع توقیف را نمایید

  16. فرهاد

    سلام .واقعا چرا هرکسی یه چیزی میگه؟؟ مامور نیروی انتظامی تنها به دلیل شک و تردید خودروی متوقف شده درخواست مدارک میکند بدون هیچ جرم مشهودی و دلیل دیگری .اگر مدارک توسط راننده به مامور نیروی انتظامی داده نشه ماشین توقیف و کلانتری منتقل میشه و صورتجلسه میشه خودداری از ارائه مدارک ‌. حالا شما میگید نمیتونه بدون دلیل و جرم مشهود مدارک بخواد .‌ اگه مدارک ندیم که توقیف میکنن میبرن خودرو رو

    1. سروش حسن منفرد وکیل مدنی روابط کار

      با سلام
      در صورت درخواست مدارک لازم است مدارک تحویل شود لکن اگر بی دلیل خودرو توقیف شود موضوع از طریق بازرسی نیرو انتظامی قابل پیگیری است
      لذا اقدام مامور در ثبت کزارش عدم‌تحویل مدرک قانونی است

  17. مجید جوهری همدانی

    باعرض سلام
    آیا بازرسی بدنی عابر پیاده در محل کار طی دفعات زیاد قانونی است

    1. شادی اصغری کارشناس حقوقی

      با سلام
      مجوز بازرسی باید موجود وبه تایید رییس دادگستری کل و با حضور مقام قضایی اجرا شود.

      1. رامین خداپسند

        باسلام منو گشت کلانتری هرشب هر جا میبینن نگه میدارند بازرسی بدنی میکنن تابخوای حرف بزنی بی ادبی میکنن

        1. شادی اصغری کارشناس حقوقی

          سلام
          کلانتری و ضابطین قضایی حداکثر ۲۴ساعت می‌توانند مته را در بازداشتگاه و تحت نظر نگه دارند ولی طبق قانون مجازات اسلامی بازداشت غیر قانونی جرم است.اگر غیرقانونی بازداشت شده باشید میتوانید در مرجع قضایی شکایت طرح نمایید.

  18. حمید تقی زاده

    سلام. آیا درجای مثل پارکینک یا درکناراتوبان هنگام استراحت پلیس بدون دلیل حق دارد شخص یا خودرو آن شخص را بازرسی نماید

    1. تهران مدافع وکیل پایه یک دادگستری

      با سلام خیر بدون داشتن مجوز چنین حقی ندارند.

    2. محمد دهلانی

      سلام .
      ببخشید ایا ایست بازرسی حق اینکه نسبت طرفین چی است را دارد یا ن

      1. محمد عابدینی

        سلام خسته نباشین
        ایا ایست بازرسی اجازه پرسیدن نسبت دو طرف را دارد
        با تشکر

        1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

          سلام ایست بازرسی با مجوز قانونی تشکیل میشود و اگر کارت شناسایی معتبر ارائه کند میتواند در راستای اهداف مد نظرش هر گونه سوال و تفتیش نیز داشته باشد

      2. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

        سلام
        ایست های بازرسی میتوانند در جهت کشف جرم و حفظ امنیت شهر،هرگونه سوالی را مطرح نمایند و هر گونه عمل ایشان در چهارچوب قانون،برای شما الزام اور است.

  19. محمدمینابیان

    ایا مامور نیروی انتظامی حق دارد حین بازدید از خودرو وسایل شخصی زن ازجمله کیف شخصی را بازدید کند

    1. زهرا افراس وکیل پایه یک دادگستری

      سلام و عرض ادب
      خیر
      در مواردی که جرم مشهود نیست مامور انتظامی مجاز به تفتیش وسایل شخصی افراد نیست

      1. فانیز

        ایست بازرسی حق دارن مدارک شناسایی طرفین رو بگیرن؟و نسبت دو شخصو باهم بپرسن؟

        1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

          طبق ماده ۵۶ قانون آیین دادرسی کیفری بازرسی اشیا از جمله اتومبیل در جرایمی که مشهود نیست فقط باید با اجازه موردی قاضی صورت بگیرد.

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵