... ...

آشنایی با گواهی انحصار وراثت به همراه مراحل و مدارک آن در 1403

  • 31 شهریور 1399
  • بروزرسانی: ۵ فروردین ۱۴۰۳
  • ۱۴ نظر
  • 8 دقیقه
  • 6139 بازدید

همه چیز درباره انحصار وراثت محدود و نامحدود

  • انجام انحصار وراثت محدود توسط وکیل ظرف یک هفته وانجام انحصار وراثت نامحدود توسط وکیل ظرف ۴۵ روز با کمترین و منصفانه ترین حق الوکاله
  • مشاوره ی رایگان به صورت تلفنی برای اطلاع از مراحل انحصار وراثت با ما تماس بگیرید ۰۹۱۰۴۷۵۹۹۹۲

نظام حقوقی هر کشور علاوه بر آنکه برای دارایی افراد در طول زمان حیاتشان قواعدی را تعیین می کند، پس از مرگ هر فرد نیز به واسطه قوانین ناظر بر ارث و وصیت قواعدی را نسب به نحوه اداره اموال و دارایی او اعمال می کند که توسط وراث او اجرا می شود. اجرای این قواعد بلافاصله پس از مرگ فرد آغاز می شود و کلیه دارایی فرد متوفی تحت عنوان ماترک متوفی شخصیت حقوقی مجزایی پیدا می کند. یکی از قوانین مربوط به ماترک اخذ گواهی انحصار وراثت توسط وراث است که برای تقسیم ارث و میراث ضروری است. در این مقاله از گروه وکلای تهران مدافع با تعریف این گواهی، کاربرد و ضرورت آن و همچنین مراحل و مدارک لازم برای اخذ آن آشنا خواهید شد. برای آشنایی با صفر تا صد گواهی انحصار وراثت در این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت چیست؟

پس از فوت شخص، تمامی اموال و دارایی او تحت عنوان ماترک متوفی شناخته شده و شخصیت حقوقی مجزایی پیدا می کند. برای تقسم اموال و دارایی های متوفی بر اساس قواعد ارث که در قانون مدنی ذکر شده است و یا عمل به وصیت متوفی در صورت موجود و معتبر بودن وصیت، باید اقدام به اخذ گواهی ای به نام گواهی انحصار وراثت نمود. این گواهی هر شخصی را که به عنوان وارث شخص متوفی از او ارث می برد مشخص کرده و از این طریق مقدمات تقسیم ارث را فراهم می کند. بنابراین این گواهی تعیین می کند در زمان فوت متوفی چه کسانی می توانسته اند از او ارث ببرند و در نتیجه وراث او محسوب می شوند. پس از تعیین این افراد، اموال متوفی بر اساس نسبت تعیین شده در قانون مدنی میان آن ها تقسیم می شود. برای آشنایی با نحوه تقسیم ارث می توانید مقاله وکیل محاسبه ارث با مشاوره و آشنایی با نحوه آن را مطالعه کنید.

ضرورت گرفتن گواهی انحصار وراثت

بدون دریافت این گواهی از مرجع صالح برای صدور آن، هیچ گونه اقدام حقوقی نسبت به ماترک متوفی نمی توان انجام داد. بنابراین برای انجام هر گونه عمل حقوقی در ادارات و مراجع دولتی و مهمتر از همه تقسیم ارث و عمل به وصیت متوفی باید گواهی انحصار وراثت دریافت کرد. پس از صدور این گواهی، افراد تعیین شده به عنوان وراث متوفی قائم مقام و جانشین او محسوب شده و می توانند اعمال حقوقی لازم را نسبت به ماترک او انجام دهند.

مرجع صالح برای صدور گواهی انحصار وراثت

مرجعی که برای صدور این گواهی صلاحیت قانونی دارد، طبق قانون شورای حل اختلاف، شورای حل اختلاف محل آخرین اقامت متوفی است. شورای حل اختلاف پس از دریافت دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت و ثبت آن، رسیدگی های لازم به عمل آورده و اقدام به صدور گواهی می کند.

مطلب مرتبط:  تقسیم ارث قانونی به چه شکل می باشد؟ آشنایی با قوانین انتقال ارث

انحصار وراثت چیست؟

مدارک لازم برای صدور گواهی انحصار وراثت

برای صدور این گواهی به عنوان متقاضی آن، نیازمند ارائه مدارکی خواهید بود که در ادامه ذکر می شوند:

  • گواهی فوت متوفی: این گواهی توسط پزشک معاینه کننده متوفی صادر شده و حاکی از قطعیت فوت متوفی است.
  • شناسنامه متوفی
  • شناسنامه وراث
  • استشهادیه محضری: منظور از استشهادیه محضری برای دریافت این گواهی استشهادیه ای است که در آن سه نفر با حضور در دفتر اسناد رسمی به صورت رسمی شهادت می دهند افراد مدعی وراثت وراث متوفی هستند و دفتر اسناد رسمی نیز شهادت آن ها را تایید می کند.
  • وصیت متوفی در صورت موجود بودن

در صورتی که هر یک از مدارک بالا را ندارید یا مدارک بالا با نقض مواجه هستند، بهتر است با یک وکیل پایه یک ارث و وصیت که تجربه و تخصص ویژه در دریافت این گواهی و سایر مراحل تقسیم ترکه دارد مشورت کنید تا راه حل حقوقی مناسب را متناسب با شرایط و پرونده خود دریافت نمایید. گروه وکلای تهران مدافع بهترین وکیل ارث در تهران را برای طی کردن این مراحل در اختیار شما می گذارند. برای آشنایی با نحوه دریافت مشاوره حقوقی در این زمینه می توانید مقاله مشاوره حقوقی انحصار وراثت را مطالعه کنید.

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

برای دریافت این گواهی باید مراحلی را به صورت قانونی و اداری طی کنید. در ابتدا توصیه می شود شرایط حقوقی خود را به عنوان متقاضی این گواهی با یک وکیل متخصص در زمینه ارث در میان بگذارید تا در صورت ناقص بودن مدارک و یا هر مانع دیگر در راستای دریافت این گواهی آن را برطرف کنید. پس از مشورت با وکیل ارث و وصیت و کسب اطمینان از کامل بودن مدارک لازم، این وکیل برای شما دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت تنظیم کرده و به شورای حل اختلاف صالح برای صدور آن ارسال می کند.

انواع گواهی انحصار وراثت

این گواهی بر اساس میزان اموال و دارایی های متوفی و مراحلی که برای صدور آن لازم است متفاوت است. در صورتی که اموال متوفی تا ۵۰ میلیون تومان بیشتر نباشد، شورای حل اختلاف گواهی محدود صادر می کند که بدون نشر آگهی است. اما اگر اموال متوفی بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد، گواهی نامحدود صادر می شود که مستلزم نشر آگهی است و مدت زمان بیشتری طول می کشد. البته نشر این آگهی رایگان است و نیازمند پرداخت هزینه از سوی وراث نیست.

گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی

یکی از مدارکی که ممکن است برای اخذ گواهی انحصار وراثت لازم باشد، گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است که برای اطمینان مرجع صادر کننده کننده گواهی از پرداخت مالیات بر ارث توسط وراث دریافت می شود. در صورتی که متوفی پیش از سال ۱۳۹۵ فوت کرده باشد و گواهی مربوط وراثت توسط وراث او هنوز گرفته نشده باشد، باید پیش از ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی که به اداره مالیات داده شده است گرفته شده و به دادخواست ضمیمه گردد اما اگر متوفی پس از سال ۱۳۹۵ فوت کرده باشد، اخذ این گواهی قبل از ارسال دادخواست به شورای حل اختلاف لازم نیست و می توان اظهارنامه مالیات مربوطه را پس از ثبت این دادخواست ارائه کرد.

مطلب مرتبط:  روش های مطالبه بهای حق ریشه و نسق زراعی - وکیل متخصص حق ریشه

تهران مدافع علاوه بر مسائل حقوقی مربوط به انحصار وراثت، آماده ی ارائه خدمات در زمینه ی مسائل حقوقی دیگر از جمله طلاق توافقی، طلاق به دلیل خیانت همسر و …. نیز هست.

وکیل انحصار وراثت خوب

استفاده از وکیل ارث و وصیت در گروه وکلای تهران مدافع

برای انجام هر گونه امور حقوقی مربوط به اموال و دارایی های باقی ماننده از متوفی توصیه می شود حتما با یک وکیل ارث و وصیت که دارای تخصص و تجربه ویژه در این زمینه است مشورت نمایید. تقسیم ماترک متوفی یکی از پیچیده ترین مباحث حقوقی است که ممکن است اختلافات بسیار زیادی را میان افراد ایجاد کند. استفاده از وکیل ارث و وصیت باعث انجام امور و اقدامات حقوقی مربوط به ماترک متوفی در نهایت اطمینان و امنیت حقوقی می شود و از بروز اختلافات جدی در آینده جلوگیری خواهد نمود. از این رو، استفاده از یک وکیل پایه یک متخصص و حرفه ای که بتواند امور حقوقی شما را با نهایت سرعت و دقت به سرانجام برساند یک امر ضروری است. گروه وکلای تهران مدافع، گروهی متشکل از چندین و چند وکیل پایه یک با تخصص های گوناگون از جمله حقوق ارث و وصیت است که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. برای استفاده از انواع خدمات حقوقی این گروه با بهترین هزینه ممکن کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی انحصار وراثت یک گواهی مخصوص است که از سوی شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی صادر شده و وراث قانونی متوفی را معین می کند. پیش از اخذ این گواهی هیچ عمل حقوقی نسبت به ماترک متوفی امکان پذیر نیست.

هزینه انحصار وراثت چقدر است؟

هزینه ارسال و ثبت دادخواست برای دریافت این گواهی ۲۰۰ هزار تومان است.

آیا ارائه اظهارنامه مالیاتی برای دادخواست گواهی انحصار وراثت لازم است؟

ارائه اظهارنامه مالیاتی برای مالیات بر ارث برای متوفیانی که پس از سال ۱۳۹۵ فوت کرده اند در زمان ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف لازم نیست و پس از آن هم امکان پذیر است.

استفاده از وکیل ارث و وصیت چه ضرورتی دارد؟

استفاده از وکیل متخصص در حقوق ارث و وصیت به دلیل اختلافات بسیاری که تقسیم ترکه ممکن است ایجاد کند امری ضروری است و باعث می شود مراحل تقسیم ترکه از جمله اخذ گواهی انحصار وراثت با اطمینان بیشتری انجام شده و از وقوع اختلاف در آینده جلوگیری کند.

4.8/5 - (5 امتیاز)
سوالات شما
۱۴ دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محسن آزموده

    با سلام و عرض ادب
    مادر من دو سال پیش فوت کرده‌اند ، ولی پدرم در قید حیات هستند ، در زمان حیات مادرم پدرم سه دانگ از منزل مسکونی را به عنوان مهریه به نام مادرم کرده‌اند ،
    در حال حاضر بقیه خواهرانم به وصیت نامه‌ای که نوشته شده استناد میکنند ، و میگویند که همه باید به یک اندازه سهم ببریم .
    میخواستم بدانم آیا از نظر قانون این مسئله صحیح است یا خیر ؟
    متشکرم از پاسخگویی شما ؟

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      خیر
      متوفی فقظ میتوانذ نسبت به یک سوم اموالش همچین وصیتی نماید

  2. ندا مظفری

    با عرض سلام و ارادت.پدر یکسال هست که مرحوم شدن.پدرم از نظر مالی قدرت خوبی داشتن و کارخانه تولیدات لوازم خانگی داشتن.ولی در زمان حیات خود تمامی آنچه که بوده بین فرزندان با سند تقسیم کردن و از همگی وکالت بلاعزل گرفتن.منظورم منزل مسکونی برای هرکرام.و تعداد ۴ سالن کارخانجات هم بین دوتا پسر تقسیم کردند و به نام زدند.شرکتی که ثبت کردند فقط خودشون به همراه ماادرم سهامدار بودند‌.بشکل ۶۰ درصد پدرم و ۴۰ درصد مادرم.از اون ۶۰ درصدشون آیا به من چیزی نمیرسه؟چون میگن نمیرسه درصورتیکه تو اساس نامه هم نوشته شده بعد از فوت هریک از سهامداران به صورت قانونی باید واگزار بشه.مگه از ماشین آلات کارخاننه به من هم نمیرسه با اینکه سالن ها به نام برادران هست و ظاهرا بعنوان روند کاری خودشون و کارای قانونی در اجاره شرکت هست؟ممنونم راهنمایی بفرماید.در ضمن هنوز انحصارورثه نشده

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام

      در رابطه با موضوع مورد طرح شما چند نکته اساسی وجود دارد:

      ۱- هر گونه عقد وکالت، به محض فوت وکیل یا موکل زایل خواهد شد.

      ۲- حتی اگر سالن کارخانه به نام برادرانتان باسد، باز هم سایر وراث از جمله شما از ماشین‌آلات ارث خواهید برد.

      ۳- حتی اگر در اساسنامه تصریح هم نشده باشد، شما و تمامی وراث دیگر، به نسبت سهم‌الارثتان از ۶۰ درصد سهام کارخانه ارث خواهید برد.

      جهت دریافت مشاوره رایگان و کامل می‌توانید بادشماره ۰۹۰۵۶۵۵۱۲۷۷ تماس بگیرید.

  3. مراد

    سلام پدرمن برحمت خدا رفته از ایشان یک مغازه که سرقفلی ان متعلق به ایشان بود بعد برای مشارکت درساخت گذاشتن ایشان طبق یک قرارداد ملکیت ان مغازه را هم خرید وبعد برای مشارکت درساخت گذاشتند الان ۷ ماه است پدرمن مرده و ما میخواهیم انحصار وراثت کنیم حالا ما ۳ تا فرزند هستیم دو خواهر و یک برادر حالا برادر من ادعا میکند این مغازه متعلق به من است و لازم نیست که انحصاروراثت کنید چیزی وجود ندارد حال شما به ما بگویید الان با این شرایط چکار کنیم

    1. تهران مدافع وکیل پایه یک دادگستری

      سلام تا زمانی که مدرکی دال بر مالکیت ارایه نشود پدر شما مالک بود پس با دادخواست تقسیم ترکه امکان فروش اموال حتی در صورت عدم رضایت ایشان وجود دارد

  4. رها نیازی

    سلام شبتون بخیر پدرمن ۷ماهه برحمت خدا رفته ایشان مغازه نجاری داشتن بعد از فوت ایشان الان برادرم تمام ابزاررا درزمان حیات پدرم بدلیل بنایی بمغازه خودش انتقال داد پدرمندارای بالای ۵۰۰میلیون ابزارو دستگاههای متفاوت بود ولی الان هیچکدام جرات نمیکنیم ببرادرم بگیم ابزاررابفروشه و سهم مارا بدهد ایشان خیلی راحت همه را متعلق بخودش میداند علاوه بران دردوران حیات پدرم یکباغ داشت فروخت برای ایشان خانه گرفت علاوه بران ماشین پدرم را بنام خودش کرده حالا هم مدعی است من و خواهرم هیچ سهمی نداریم بریم شکایت کنیم وبعد میاد جواب ما را میده شما مارا راهنمایی کنید ما درقبال ایشان چطور عمل کنیم
    که هم خود را مالک مغازه میداند که پدرم درزمان حیات داده مشارکتی بسازند و تحویل دهند
    هم خودرا مالک کل تمام ابزارالات کارگاه میداند و مارا اصلا بهیچ عنوان شریک نمی داند شما مارا راهنمایی کنی الان چطوری رفتارکنیم

    1. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری

      سلام
      شما به عنوان وارث میتوانید به شورای حل اختلاف محل مراجعه کرده و خواسته خود را قانونی از طریق انحصاروراثت مطرح نمایید
      البته برای اسنادی که در زمان حیات پدرتان به نام برادرتان خورده،دیگر دعوایی مسموع نیست

  5. مهران صوفی

    سلام ، عموی بنده فوت شده ، ورثه هم فقط مادر و همسرش هستند، می خواستم بدونم ارث چجوری بین شون تقسیم میشه؟ و اینکه آیا همسرش از پدر شوهر که قبل شوهرش فوت شده ارث می بره؟ و اینکه مهریه باید کامل پرداخت بشه؟

    1. تهران مدافع وکیل پایه یک دادگستری

      سلام همسر ۲۵ درصد ارث میبرد و مادر ۷۵ درصد ارث میبرد کل مهریه قابل مطالبه است و از پدر شوهر هم با درصد های اعلامی میتواند ارث ببرد

  6. مهدی سیدان

    سلام وقت بخیر ازروی سلامتی وشادکامی دارم برای کارشناشای محترم که لطف میکنن وجواب سوالها رومیدن
    پدرم یه وصیت نامه داره که همه برادرا وخواهرا زیر این وصینامه رو امضا کردن وتمامی موارد روقبول کردن پدرمن سال ۸۶فوت کرده وما امسال انحصار وراثت کردیم دوتا مورد هست که پدرم وصیت کرده و{محل اختلافه }ما یه مغازه گلی قدیمی توروستا داریم که پدرم دروصیت نامه نوشته چون ممردرامد خانواده ست فعلا تقسیم نمیشه تا مهدی (که منم )ازدواج کنه ووضعیت دخترانم مشخص شوددرضمن هنگام ازدواج مهدی یا دخترانم ازکل داریی باید هزینه ازدواج انها درحد معقول ومتعارف پرداخت شود.من وخواهرم هنوز ازدواج نکردیم. برادرم میگه از نظر حقوقی دیگه خانواده ای درکار نیست ومغازه هم دیگه ممر درامد خانواده نیست (درحالیکه پدر من حقوق یامنبع درامد مستمری نداشته که ازش باقی بمونه وخواهرام باهش زندگی کنن وتا الان با دارمد ناچیز مغازه وکمک خیرین زندگیشو اداره کردن )وچون معلوم نیست شما کی ازدواج کنی پرداخت هزینه ازدواج از ارث باقیمانده منتفی است ایا حق بابرادرمه وما هیچ حقی نداریم

    1. زهرا افراس وکیل پایه یک دادگستری

      سلام با عنایت به قبول و امضای وصیت نامه طرفین ملزم به ان می باشند

  7. مسعودی

    سلام برای انحصار ورثه درخواست دادم برام دادنامه امده ولی تو پرونده برگه اظهارنامه مالیاتی نبوده اظهارنامه مالیاتی رو من که خواهان بودم باید میدادم یا خوانده؟اظهار نامه مالیاتی اجباری هست؟

    1. شادی اصغری کارشناس حقوقی

      با سلام
      باتوجه به تغییرات سال ۹۵،برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیازی به اظهارنامه مالیاتی وجود ندارد.برای بهبود خدمات تماس حاصل فرمائید.

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵