... ...

آشنایی با قانون جدید مهریه در سال 1403 و بررسی روش های اجرای آن

  • 24 شهریور 1399
  • بروزرسانی: ۵ فروردین ۱۴۰۳
  • ۷۸ نظر
  • 5 دقیقه
  • 9504 بازدید

مهریه یکی از پربحث ترین مباحث در مقوله ازدواج است و البته یکی از حقوق مالی زنان است که می‌توان آن را در هر زمانی دریافت کرد. در رابطه با مهریه قانون جدیدی وضع شده است که این قانون جدید مهریه مبتنی بر مسائل مهمی است که هر شخص باید آن را بداند.  به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در این مقاله به بررسی قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

قانون جدید مهریه

مهریه در سال ۱۴۰۲

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که مهریه در هر زمانی از سال قابل مطالبه است و زن می‌تواند هر چیزی را که بخواهد به عنوان مهریه قرار بدهد. بر اساس قانون جدید مهریه باید بدانید که اگر قصد دارید مهریه برای خود تعیین کنید لازم است که نکات ذیل را در نظر بگیرید:

  • اگر قصد دارید بیشتر از ۱۱۰ سکه مهریه قرار بدهید فقط تا ۱۱۰ سکه آن قابلیت اجرایی دارد. به این معنا که اگر از طریق دادگاه قصد دارید که مهریه را مطالبه کنید فقط تا ۱۱۰ سکه را می‌توانید حکم جلب مرد را بگیرید و او را به دلیل عدم پرداخت مهریه به زندان بیاندازید. برای مابقی لازم است که مهریه قسط بندی شود و یا در صورتی که مرد توان مالی داشت می‌تواند مابقی را پرداخت کند. اگر مهریه قسط بندی شود باز هم مرد می‌تواند درخواست تعدیل اقساط مهریه را داشته باشد.

آیا شماره تلفن وکیل را جهت مشاوره رایگان میخواهید؟

شما با داشتن شماره موبایل وکیل به صورت ۲۴ ساعته در مورد این مقاله یا مقالات دیگر می توانید بدون پرداخت هزینه مشاوره حقوقی بگیرید. وکلای پایه یک متخصص ما منتظر تماس شما هستند.
  • این به آن معنا نیست که زن نمی‌تواند مهریه بالاتر از ۱۱۰ سکه قرار بدهد، بلکه اگر بخواهد می‌تواند مهریه بیشتری هم قرار بدهد اما باید بداند که نحوه مطالبه آن متفاوت است و در صورتی که مالی از شوهر به دادگاه ارائه بدهد می‌تواند مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه را بگیرد.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر مهریه در زمان گذشته تعیین شده باشد با توجه به شاخص بانک مرکزی که هر سال اعلام می‌شود و با توجه به نرخ روز محاسبه می‌گردد که در مورد مهریه‌هایی که به صورت پول نقد تعیین شده است بیشتر کاربرد دارد. برای مثال اگر خانمی قبلا صد هزار تومان را به عنوان مهریه قرار داده است و حال اگر قصد مطالبه آن را دارد، این صد هزار تومان به نرخ روز محاسبه می‌شود.
مطلب مرتبط:  بررسی قوانین مربوط به طلاق توافقی اقلیت های دینی

قوانین حاکم بر تعیین مهریه

نکته‌ ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر مهریه خانمی به صورت عندالاستطاعه باشد، خانم نمی‌تواند حکم جلب آقا را بگیرد و نیاز است که خانم حتما اموالی را معرفی کند تا بتواند مهریه را دریافت کند. همچنین اگر طلاق توافقی هم انجام شود امکان دریافت مهریه وجود دارد.

روش‌های دریافت مهریه با توجه به قانون سال ۱۴۰۲

برای دریافت مهریه با توجه به تغییراتی که در قانون جدید مهریه به وجود آمده است نیاز نیست که حتما به دادگاه رجوع شود بلکه زن می‌تواند از یکی از دو روش ذیل اقدام کند:

  • اولا که باید توجه داشته باشید که باید درخواست دریافت مهریه را از مرد داشته باشید و اگر مرد از پرداخت خودداری کرد لازم است از این روش‌ها استفاده کنید.
  • مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت: به این معنا که زن باید ابتدا از طریق دفتر ازدواجی که در آن جا عقد کرده است اموال شوهرش را معرفی نماید و سپس تقاضای صدور اجرائیه مهریه را بدهد.
  • دریافت مهریه با رجوع به دادگاه: اگر شوهر مهریه زن را پرداخت نکرد، دایره ثبت به زن یک گواهی می‌دهد که نشان از عدم پرداخت مهریه است سپس زن می‌تواند به دادگاه رجوع کند و مطالبه مهریه را از دادگاه بخواهد.

توجه داشته باشید به اجرا گذاشتن مهریه ابتدا باید حتما از طریق دایره ثبت انجام شود و در صورتی که زن به مطلوب خود که همان دریافت مهریه است نرسید، از طریق دادگاه باید اقدام کند. برای اقدام از طریق دادگاه باید ابتدا درخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسانید.

روش‌های اجرای مهریه و قانون مهریه

شرایط دریافت مهریه بر طبق قانون جدید

مهریه هم می‌تواند به صورت اموال غیر منقول و هم به صورت اموال منقول تعیین شود اما به طور کلی توجه داشته باشید که اگر مهریه پول نقد باشد بر اساس قانون جدید مهریه با نرخ روز پرداخت می‌گردد. اگر ارزش مهریه زیر بیست میلیون تومان باشد به شورای حل اختلاف رجوع می‌شود.

مطلب مرتبط:  مشاوره حقوقی رابطه نامشروع با وکلای متخصص

حق دریافت مهریه می‌تواند به صورت انجام یک کار هم باشد. مثلا اینکه زن مهریه خود را ساخت یک خانه و یا آموزش یک هنر و …قرار بدهد. همچنین باید دقت کنید که اگر زن فوت کند ورثه می‌توانند مهریه مادرشان را دریافت کنند.

دریافت مهریه با گروه وکلای تهران مدافع

برای دریافت مهریه طبق قانون جدید مهریه لازم است که ابتدا شرایط و قوانین را بدانید و سپس اقدام به مطالبه مهریه کنید. برای دریافت آن لازم است که ابتدا با وکلای متخصص مشورت نمایید و سپس با توجه مشورت و راهنمایی که دریافت کردید اقدام کنید.

وکلای گروه تهران مدافع از بهترین وکلای مهریه تشکیل شده است که می‌توانید ابتدا با این وکلا مشورت کنید و سپس با توجه به شرایطی که دارید تصمیم به دریافت این حق خود بگیرید. همچنین تهران مدافع خدمات مشاوره رایگان ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

جمع بندی

بر طبق قانون جدیدی که برای دریافت مهریه وجود دارد زن می‌تواند مهریه‌هایی بیشتر از ۱۱۰ سکه را هم قرار بدهد اما باید توجه کنید که امکان جلب شوهر برای بیشتر از این مقدار نیست و برای دریافت مابقی باید حتما اموال شوهر را به دادگاه معرفی کنید.

همچنین توجه داشته باشید که اگر خانمی مهریه خودش را به صورت پول نقد قرارداده است می‌تواند با توجه به نرخ روز آن را دریافت کند و از در صورتی که ارزش مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف انجام می‌شود.

سوالات پایانی

برای اجرای مهریه چه مدارکی نیاز است؟

فقط کافی است که زن سند ازدواج و مدارک شناسایی خودش را به همراه لیستی از اموال شوهر را همراه داشته باشد.

چقدر هزینه‌ برای دریافت مهریه لازم است؟

هزینه‌های مطالبه مهریه با توجه به درخواست‌های که ثبت می‌کنید و همچنین نحوه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه متفاوت است.

4.4/5 - (16 امتیاز)
سوالات شما
۷۸ دیدگاه

سوالات خود را می توانید مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ برسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شرمین شجره

    سلام‌. برای برادرم ابلاغیه اومده نوشته شده که موضوعش خیانت در امانته بعد زده ادای‌ توضیح‌ به‌ عنوان‌ مطلع.
    ما اصلا طرف رو نمیشناسیم. با یه وکیل صحبت کردیم گفتیم جریان اینه گفت تا ورود کنه میگیرینش.
    لطفا راهنمایی کنید بفهم چی‌ میشه

    1. پدارم جهان فتحی کارشناس ارشد حقوق بین الملل کارشناس ارشد حقوق بین الملل

      با سلام

      اگر به عنوان مطلع بوده باشد، امکان جلب منتفی است.

... ...
مشاوره تلفنی رایگان
(فقط استان تهران و البرز)
فقط استان تهران و البرز - ۰۹۱۰۴۷۶۸۸۸۴ وکیل اداره کار - ۰۹۲۱۰۸۳۳۸۰۵